• بررسی میزان شیوع انواع آلرژی ناشی از الیاف نساجی در بین کارگران کارخانجات نساجی کاشان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 387
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: آلرژی شغلی یکی از مباحث اصلی در زمینه بهداشت کار بوده و به عنوان یکی از معضلات اصلی در کارخانجاتی که کارگران آنها با آلرژ نها تماس دارند، محسوب می شود. شیوع آلرژی شغلی در مطالعات پیشین 8 تا 50 درصد اعلام شده است. این مطالعه با هدف بررسی شیوع انواع مختلف آلرژی شغلی و مواد آلرژی زا در بین کارگران کارخانجات نساجی شهر کاشان انجام پذیرفت.

    روش بررسی: این مطالعه در قالب یک طرح توصیفی مقطعی و با حجم نمونه 437 نفر از کارگران مذکر شاغل در کارخانجات نساجی شهر کاشان در سال 1385 انجام شد. نحوه نمونه گیری به صورت تصادفی ساده (از میان کارگران 7 کارخانه) و ابزار جمع آوری نمونه شامل پرسشنامه و مصاحبه رودررو با افراد بود.

    یافته ها: آلرژی تنفسی و پوستی به ترتیب با 36.3 درصد و 27.1 درصد شایعترین انواع آلرژی در بین کارگران بودند. شایعترین محل عوارض پوستی، دست (44.4%) و صورت (27.8%) بودند. استعمال سیگار، نوع الیاف در معرض تماس و قدیمی یا جدید بودن دستگاهها در نوع آلرژی و محل آن مؤثر بودند.

    نتیجه گیری: محیطهای کاری سالم تر و تهویه بهتر و نیز بکارگیری کارگرانی که سابقه بیماریهای آلرژیک و استعمال سیگار و سابقه خانوادگی ندارند، می تواند تأثیر بسزایی در کاهش شیوع آلرژی شغلی داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها