• بررسی فراوانی سل ریوی در 546 فرد مراجعه کننده با سرفه مزمن مشکوک به سل طی یک سال

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 359
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: مهمترین اقدام جهت کنترل بیماری سل در جامعه شناسایی موارد سل ریوی بخصوص افراد با خلط مثبت و درمان سریع موارد فوق است. سرفه مزمن بدون توجیه بعنوان یکی از علائم مهم بیماریابی بالینی سل مطرح گردیده است. هدف از این مطالعه، شناسایی موارد سل ریوی در مراجعه کنندگان با سرفه مزمن مشکوک به سل بود.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 546 بیمار با سرفه مزمن مشکوک به سل در طی یکسال با انجام سه مورد اسمیر خلط و در مواردی کشت خلط از نظر باسیل اسید فاست و گرافی قفسه سینه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها: از تعداد کل 546 بیمار، 53.7% مرد و 46.3% زن بودند که از این تعداد 80 نفر (15.6%) سل ریوی خلط مثبت، 39 نفر (7.7%) سل ریوی خلط منفی و 427 نفر (77.7%) موارد بهبود یافته با آنتی بیوتیک و سایر تشخیصها بودند.

    نتیجه گیری: در این مطالعه از هر 100 مورد خلط مورد بررسی، حدود 15 مورد از نظر باسیل اسید فاست مثبت بودند که بیش از حد انتظار بوده لذا توصیه می گردد مراجعه کنندگان با سرفه مزمن بدون توجیه خاص که به درمان آنتی بیوتیکی مناسب پاسخ نداده اند با بررسی نمونه خلط از نظر باسیل اسید فاست و در صورت لزوم گرافی سینه از نظر رد یا تایید بیماری سل مورد ارزیابی قرار گیرند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها