• بررسی اثر زنجبیل در تهوع ناشی از مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری ترکیبی خوراکی در زنان شیراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 677
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف. یکی از عوارض جانبی قرص های پیشگیری از بارداری، تهوع است که گاه ادامه مصرف قرص را به مخاطره می اندازد. زنجبیل ریشه گیاهی است که خاصیت آنتی اکسیدان آن 12 برابر ویتامین e است و به خنثی شدن رادیکال های آزاد کمک می کند. در هدف از این پژوهش، تعیین اثر زنجبیل بر تهوع ناشی از مصرف قرص های پیشگیری از بارداری ترکیبی در زنان شیرازی است.

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، ابتدا به تعدادی از مراجعه کنندگان به درمانگاه فرم تعیین تهوع ناشی از مصرف قرص داده شد. سپس پرسش نامه ای از طریق مصاحبه تکمیل شد. از این تعداد 44 نفر که دارای شرایط پژوهش بودند انتخاب و سپس بطور تصادفی به 2 گروه درمان و شاهد تقسیم شدند و طی 2 سیکل قبل و 2 سیکل بعد ازدرمان برای آنان پرسش نامه تکمیل شد. داده های بدست آمده توسط نرم افزار آماری spss تحلیل شدند.

    یافته ها: 43 نفر (21 نفر از گروه درمان و 22 نفر از گروه شاهد) به همکاری خود ادامه دادند و 1 نفر از ادامه همکاری خودداری کرد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تفاوت معنی داری در کاهش مدت تهوع به روز با مصرف زنجبیل در ماههای مختلف وجود دارد (p<0.001).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که زنجبیل به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدان قوی و ضدالتهاب در بهبودی تهوع ناشی از مصرف قرص های پیشگیری از بارداری ترکیبی مؤثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها