• بررسی تفاوت بقاء 4 ساله در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ارثی و غیرارثی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 658
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    سابقه و هدف: سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع دنیا و دومین علت مرگ در بین سرطان ها است. بروز این سرطان در دهه های اخیر روند رو به رشدی در جامعه ما داشته است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی و مقایسه میزان بقاء 4 ساله در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ارثی و غیرارثی بود.

    روش بررسی: در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر، 121 نفر شامل 61 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ غیرارثی و 60 بیمار مبتلا به نوع ارثی آن (hnpcc) که طی سال های 1387-1383 به مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان طالقانی تهران مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. تحلیل آماری داده ها با استفاده از روش کاپلان مایر برآورد شد و با آزمون log rank مقایسه شد. آنالیز چندمتغیری به منظور تعیین مهم ترین عوامل موثر بر پیش آگهی بیماران با استفاده از آنالیز مدل کاکس صورت گرفت.

    یافته ها: بقاء 4 ساله بین دو گروه غیر ارثی و ارثی دارای اختلاف معنی داری بود، به این ترتیب که میزان بقاء در افرد مبتلا به نوع ارثی 82.5 درصد بود و در گروه اسپورادیک 56.4 درصد (p=0.044) محاسبه شد. سن تشخیص در بیماران مبتلا به سرطان غیرارثی بیشتر از نوع ارثی بود. نسبت خطر برای اسپورادیک ها در مقایسه با hnpcc برای محل تومور (955ci=1.06-8.11) 2.93 محاسبه شد (p=0.038).

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه، نتایج حاصل از مطالعات قبلی را تایید می کند. این مطالعه نشان داد که میزان بقاء در افراد مبتلا به سرطان ارثی روده بزرگ بیشتر از مبتلایان به نوع اسپورادیک است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها