• بررسی اثر تزریقی فرمالدیید بر ساختار بافتی بیضه در موش سوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 608
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: فرمالدیید از جمله مواد شیمیایی است که بطور وسیع و در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این که مصرف این ماده می تواند موجب کاهش تحرک و زنده ماندن اسپرم ها و یا غیرطبیعی شدن آنها گردد و تاکنون مطالعه دقیقی بر روی آن انجام نگرفته است، مطالعه ساختار بافتی بیضه که تولید اسپرم را به عهده دارد ضروری خواهد بود.

    روش بررسی: در این تحقیق تجربی-کیفی، 30 سر موش سوری پس از تعیین ورن به چهار گروه مداخله تجربی و یک گروه شاهد (کنترل) تقسیم شدند. در این مطالعه، فرمالدیید با دوزهای مختلف به مدت 40 روز به روش داخل صفاقی (ip) مورد استفاده قرار گرفت. جهت تهیه نمونه های بافتی قبل از بیهوش نمودن، موش ها را وزن کرده و پس از خارج نمودن بیضه ها و انجام مراحل بافتی و رنگ آمیزی به روش h&e، مقاطع تهیه شده از بافت بیضه بوسیله میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفت.

    یافته ها: در مقایسه گروه های تجربی با گروه شاهد، نامنظمی در برخی از لوله های اسپرم ساز، بهم خوردگی نظم سلولی، کاهش تراکم سلول های اسپرم ساز، افزایش فاصله بین لوله های اسپرم ساز، نامنظمی در بافت بینابینی بین لوله ها، بیرنگی و واکوئله شدن سیتوپلاسم سلول های لیدیگ و ضخیم شدگی غشاء پایه اپیتلیوم اسپرماتوژنیک مشاهده گردید. همچنین تفاوت وزن اولیه و ثانویه موش ها، در مقایسه گروه های تجربی با گروه شاهد اختلاف معنی داری را نشان داد.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که فرمالدیید تزریقی، علاوه بر کاهش وزن بدن می تواند موجب تغییراتی در بافت بیضه و احتمالا افزایش عقیمی گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها