همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی تاثیر ماساژ نقاط فشاری بر کیفیت خواب سالمندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 722
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: سالمندان اغلب از اختلال خواب رنج می برند و طب فشاری سنتی چینی یکی از تکنیکهای غیر تهاجمی است که از طریق ماساژ نقاط فشاری سبب تعادل انرژی در بدن و ارتقاء راحتی و سلامتی می شود. هدف این مطالعه بررسی تاثیر ماساژ نقاط فشاری بر کیفیت خواب سالمندان دارای اختلال خواب است.

    روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی که به صورت کارآزمایی بالینی یک سوکور انجام گرفت، از پرسشنامه شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ (psqi) جهت غربال و انتخاب نمونه های دچار مشکل خواب استفاده شد. نمونه ها به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به روش تصادفی تعادلی در سه گروه نقاط حقیقی طب فشاری، نقاط غیر حقیقی و کنترل قرار گرفتند. در هر سه گروه تعداد نمونه ها 30 نفر و به نسبت مساوی از هر دو جنس بودند. ماساژ نقاط موردنظر در گروه نقاط حقیقی طب فشاری و گروه نقاط غیر حقیقی به طور یکسان 15 دقیقه، سه روز در هفته و به مدت چهار هفته و در مورد گروه کنترل تنها ارتباط کلامی صورت گرفت. در پایان مداخله 77 نفر از نمونه ها پرسشنامه را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای تحلیل واریانس، تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و کروسکال والیس استفاده گردید.

    یافته ها: بر اساس نتایج تحلیل داده ها، بعد از مداخله اختلاف معنی داری در نمرات مقیاس های فرعی کیفیت خواب ذهنی (p=0.025)، مدت زمان خواب واقعی (p=0.012)، کفایت خواب (p=0.022)، اختلالات خواب (p=0.025)، عملکرد روزانه (p=0.033)، خواب نهفته (p<0.001) و میانگین نمره کل شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ (p<0.001) بین سه گروه وجود داشت. در ادام آزمون دنباله ای اختلاف عمده ای را از نظر مقیاسهای فرعی و نمره کل شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ بین گروه نقاط حقیقی و گروه کنترل نشان داد (p<0.05)، در حالی که بین گروه نقاط حقیقی و گروه نقاط غیر حقیقی تنها از نظر خواب نهفته (p=0.006) و نمره کل شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ (p=0.021) اختلاف معنی دار وجود داشت. داده های حاصل از برگه ثبت روزانه خواب بهبود معنی دار کیفیت خواب و کاهش تعداد بیداری شبانه را طی مداخله نشان داد (p<0.001).

    نتیجه گیری: این مطالعه تاثیر طب فشاری بر بهبود کیفیت خواب سالمندان را مورد تایید قرار داده و طب فشاری سنتی چینی را به عنوان یک روش درمان غیردارویی برای سالمندان دچار اختلال خواب پیشنهاد می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها