همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • استانداردسازی سیاهه ابراز خشم صفت- حالت 2 اسپیلبرگر برای دانشجویان ایرانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 795
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: با توجه به دارا بودن قابلیت بالای پژوهشی و درمانی سیاهه ابراز خشم صفت- حالت 2 اسپیلبرگر، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی و هنجاریابی آن در جمعیت دانشجویان ایرانی انجام یافت.

    روش بررسی: در این تحقیق توصیفی- پیمایشی، که از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی است، گروه نمونه مورد مطالعه 1140 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تهران بودند که به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و با استفاده از ابزارهای سیاهه ابراز خشم صفت- حالت 2 اسپیلبرگر و یکی از ابزارهای مقیاس خشم چند بعدی، مقیاس خصومت مهار شده افراطی، پرسشنامه شادکامی آکسفورد، سیاهه هوش هیجانی و یا سیاهه شخصیتی نئو مورد روانسنجی و پرسش قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ و روش آماری تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: دختران و پسران در اکثر خرده مقیاسهای خشم صفت- حالت تفاوتی نداشتند. ضرایب همبستگی بین اغلب خرده مقیاسهای خشم صفت- حالت و همچنین ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسهای خشم صفت- حالت با مقیاسهای موازی معنادار بود (p<0.05). همچنین میانگین کلیه خرده مقیاسهای خشم صفت- حالت در دو گروه دارای هوش هیجانی بالا و پایین تفاوت معناداری داشت (p<0.05). تحلیل عاملی نمایانگر وجود عامل چندگانه همسان با فرم اصلی در هر یک از بخش های سیاهه خشم صفت- حالت است.

    نتیحه گیری: سیاهه ابراز خشم صفت- حالت 2 اسپیلبرگر از روایی و اعتبار مناسبی جهت سنجش خشم در جوانان ایرانی برخوردار است. لذا از این سیاهه می توان به عنوان ابزاری جهت سنجش خشم صفت و حالت در پژوهش ها و مجموعه های بالینی استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم