همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه وضعیت قرارگیری استخوان کتف در دو اندام غالب و غیرغالب در دختران سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 722
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: این تحقیق با هدف مقایسه وضعیت قرارگیری استخوان کتف (پروترکشن، چرخش) و میزان لغزش جانبی کتف در هنگام بالا بردن بازو در دو سمت غالب و غیرغالب در دختران جوان انجام شد.

    روش بررسی: به روش نمونه گیری غیراحتمالی و ساده، 30 دختر با محدوده سنی 25-20 سال در این مطالعه مقطعی- مقایسه ای شرکت نمودند. برای اندازه گیری وضعیت استراحت کتف (پروترکشن و چرخش کتف) از روش دایویتا برای سنجش عدم تقارن کتف از تست لغزش جانبی کیبلر استفاده گردید. به جهت بررسی تکرارپذیری و پایایی روشهای اندازه گیری از تعیین sem, icc و به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از اندازه گیری ها، از آمون آماری تی زوجی استفاده شد.

    یافته ها: متغیرهای پروترکشن و چرخش در دو سمت غالب و غیرغالب اختلاف معنی داری را نشان نداد (p=0.57, p=0.61). همچنین اختلاف معنی درای بین لغزش جانبی کتف در وضعیتی که دستها در کنار بدن قرار داشت در دو سمت غالب و غیرغالب مشاهده نگردید (p=0.66)، در حالیکه در وضعیتی که دستها روی کرست های ایلیاک و ابداکشن 90 درجه همراه با چرخش داخلی قرار داشت، کتف در سمت غالب بطور معنی داری خارج نسبت به سمت غیرغالب قرار داشت (p<0.01).

    نتیجه گیری: غالب بودن دست مسئول درجاتی از عدم تقارن در وضعیت قرارگیری کتف ها می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم