اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • رابطه همبودی اختلالات شخصیت کلاستر b و اختلال افسردگی اساسی با عود افسردگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 551
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: هدف از این مطالعه تعیین رابطه همبودی اختلالات شخصیت کلاستر b و افسردگی اساسی با عود افسردگی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی و مقایسه ای 100 بیمار مبتلا به افسردگی اساسی که در طی 5 سال گذشته افسردگی اساسی را تجربه کرده و در زمان پژوهش در دوره بهبودی نسبی به سر می بردند، به روش نمونه گیری هدفمند از مراجعان به چند مرکز سرپایی و درمانگاهی تهران انتخاب شدند. افرادی که بیش از دو بار تجربه عود داشته در گروه مورد و بیماران بدون تجربه عود در گروه گواه قرار گرفته و دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همتاسازی شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه ساختار یافته تشخیصی به منظور ارزیابی اختلالات شخصیت کلاستر b، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک انجام و با آزمونهای آماری مجذور خی، ضریب همبستگی اسپیرمن و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: همبودی اختلال شخصیت مرزی به میزان معناداری در افراد افسرده دارای سابقه عود بیشتر است (p<0.001). همبودی اختلال خودشیفته نیز بین دو گروه تفاوت معناداری داشته (p=0.016)، ولی همبودی اختلال شخصیت نمایشی بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (p=0.401).

    نتیجه گیری: بر اساس تفاوت معنادار همبودی اختلالات شخصیت مرزی و خودشیفته در دو گروه نقشی که این اختلالات در عود افسردگی ایفا می کنند، در آینده طرح ریزی یک درمان موثر برای افسردگی مستلزم در نظر گرفتن مولفه های شخصیت در کنار نشانگان افسردگی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها