همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه ارتباط بین اجزاء حافظه فعال و درک جمله در بیماران مبتلا به آلزایمر و سالمندان سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 734
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: دشواری در کسب اطلاعات جدید معمولاً اولین نشانه خاموش در بیماریهای پیشرونده مغزی نظیر آلزایمر است. در این بیماری فرایندهای شناختی دیگر نظیر درک جمله نیز دچار اشکال می باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین حافظه فعال و درک جمله در بیماران مبتلا به آلزایمر و مقایسه آن با سالمندان سالم می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، تحلیلی و مقایسه ای، با مراجعه به انجمن آلزایمر ایران، 10 بیمار مبتلا به آلزایمر که سن آنها 60 سال به بالا بود، به صورت تصادفی ساده و 10 سالمند سالم به روش همتاسازی با بیماران انتخاب شده و با انجام مصاحبه و تکمیل پرسشنامه با بیماران مبتلا و خانواده های آنها، آزمون مختصر وضعیت شناختی و آزمونهای حافظه فعال و درک جمله در مورد آنها اجرا گردید. داده های حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: دو گروه در آزمون های مدار واجی مربوط به حافظه فعال تفاوت معنادار نداشته (480)، اما در آزمونهای اجرا کننده مرکزی حافظه فعال تفاوت معنادار داشتند (p=0.006). همچنین در متغیر درک جملات ساده (p=0.001) و پیچیده (p=0.004)، تفاوت دو گروه معنادار بود. بین متغیر مدار واجی با درک جملات ساده (p=0.120, r=0.524) و پیچیده (p=0.007, r=0.790) و نیز اجرا کننده مرکزی با درک جملات ساده (p=0.001, r=0.874) و پیچیده (p=0.035, r=0.667) در گروه بیماران مبتلا به آلزایمر، همبستگی مستقیم و ناقص وجود داشت.

     نتیجه گیری: یافته های فوق نشان می دهد که بیماران مبتلا به آلزایمر در مقایسه با سالمندان سالم، در ظرفیت حافظه فعال کاهش نشان می دهند. همچنین اختلال درک جمله در این بیماران مربوط به منابع کاهش یافته حافظه فعال می باشد که با اجرا کننده مرکزی همبستگی بالایی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم