همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی تاثیر دهانشویه گل بابونه بر پیشگیری از استوماتیت ناشی از شیمی درمانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 546
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: استوماتیت یا موکوزیت دهانی یکی از مشکلات اساسی در بیماران تحت شیمی درمانی می باشد. این عارضه جانبی تقریباً در 40 تا 100 درصد بیماران بروز می کند. استوماتیت دردناک بوده و ممکن است با دریافت غذا و مایعات و همچنین زندگی روزمره بیمار تداخل کند. در فرد سرطانی این حالت ممکن است سبب افزایش خطر عفونت، بستری شدن طولانی مدت و مرگ و میر شده و درمان سرطان را به تاخیر اندازد. هدف از این تحقیق تعیین میزان تاثیر دهانشویه گل بابونه بر پیشگیری از استوماتیت ناشی از شیمی درمانی می باشد.

    روش بررسی: این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی دوسوکور می باشد که در مرکز انکولوژی شهید قاضی طباطبایی تبریز انجام شده است. در این تحقیق 28 بیمار در گروه آزمون و 14 بیمار در گروه شاهد به صورت تصادفی قرار داده شدند. سپس به بیماران گروه آزمون دهانشویه تهیه شده از گل بابونه داده شد تا روزانه چهار بار دهان خود را به مدت 16 روز شستشو دهند. مخاط دهان بیماران روزانه توسط دو نفر همکار محقق که از نوع دهانشویه بی اطلاع بودند بررسی می شد.

    یافته ها: نتایج بدست آمده نشانگر آن است که دهانشویه گل بابونه به طور معنی داری توانسته است در پیشگیری از استوماتیت ناشی از شیمی درمانی (شدت استوماتیت، شدت درد و میزان بقای استوماتیت) موثر باشد (p<0.05).

    نتیجه گیری: از آنجایی که تنها و بهترین راه پیشگیری از استوماتیت ناشی از شیمی درمانی، بکارگیری دهانشویه مناسب می باشد، بنابراین استفاده از دهانشویه گل بابونه می تواند در پیشگیری از استوماتیت این بیماران موثر بوده و کیفیت درمان و کیفیت زندگی بیماران شیمی درمانی را بهبود بخشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها