همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • تاثیر تزریق سلول های استرومایی مغز استخوان در بهبود اثرات صرع ناشی از تزریق پیلوکارپین در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 484
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: صرع با منشاء لوب گیجگاهی رایج ترین نوع صرع در انسان است و مهمترین مشخصه آن بروز حملات تکرار شونده در بیمار است. با توجه به عوارض ناشی از داروهای ضد صرع و خطرات ناشی از جراحی ها، در این تحقیق تاثیرات ناشی از تزریق سلول های استرومایی مغز استخوان در موش های صحرایی صرعی مدل پیلوکارپین مورد ارزیابی قرار گرفت.

    روش بررسی: در این تحقیق تجربی موش های صحرایی بطور تصادفی به 5 گروه 5 تایی تقسیم شدند: گروه کنترل (درمان نشده)، سه گروه درمان شده با تزریق 2 الی 3 میلیون سلول های استرومایی مغز استخوان نشان دار شده با brdu بعد از 12، 24 و 36 ساعت از شروع اولین حمله صرع و یک گروه به عنوان گروه شم که تنها نرمال سالین دریافت کردند. برای ارزیابی رفتاری، موش های صحرایی به مدت 3 هفته در مرحله مزمن بیماری به صورت شبانه روزی مانیتورینگ شدند و برای این منظور از مقیاس racine استفاده شد. شش هفته بعد از شروع اولین حمله موش های صحرایی کشته شدند و مغز آنها با روش پارافینی و کرایو مورد پردازش بافتی قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از آزمونهای آماری ویلکاکسون و توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین تعداد حملات در طی 3 هفته برای گروه کنترل 6.25±1.3، گروه شم 6.2±0.8، گروه درمان شده با سلول های استرومایی مغز استخوان بعد از 24 و 36 ساعت از اولین حمله به ترتیب 2.25±0.47, 2±0.4 بدست آمد و در گروه 12 ساعته همه موش های صحرایی مردند. بین تعداد حملات در گروههای 24 و 36 ساعته با سایر گروهها تفاوت معنی داری وجود داشت (p<0.01). همچنین تعداد سلولها در بافتهای مورد بررسی در گروههای درمان شده (24 و 36 ساعته) نسبت به سایر گروهها افزایش معناداری نشان داد (p<0.01).

    نتیجه گیری: تزریق وریدی سلول های استرومایی مغز استخوان در کاهش حملات ناشی از صرع مدل پیلوکارپین موثر است. همچنین موجب جلوگیری از آسیب های دژنراتیو بافتی و کاهش سلولها ناشی از ایجاد تشنج می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها