اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 944
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت سلامت روانی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران پرداخته است. سوال اساسی مورد آزمایش این بود که آیا میزان سلامت روانی و علائم نه گانه آن بر حسب آزمون scl-90-r در زنان سرپرست خانوار تحت پوشش و غیرتحت پوشش سازمان مذکور متفاوت است.

    مواد و روش تحقیق: 180 نفر زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران به صورت تصادفی- سهمیه ای از بین زنان تحت پوشش انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از آزمون scl-90-r و یک پرسشنامه اطلاعاتی، روش پژوهش مورد-شاهدی از نوع مقطعی بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده از آزمون  tتک نمونه ای، t مستقل، رگرسیون چند متغیری و آزمن فریدمن استفاده شده است.

    یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میانگین حاصل از نمرات آزمون سلامت روانی scl-90-r و علائم نه گانه آن در آزمودنی های گروه مورد به طور معنی داری بالاتر از میانگین حاصل از نمرات همان آزمون در جامعه بهنجار ایرانی است و حاکی از آن است که این زنان در معرض آسیب های روانی قرار دارند.

    نتیجه گیری: شدیدترین علائم در آزمودنی های گروه مورد افسردگی و شکایات جسمانی است، آزمودنی های گروه شاهد به طور معنی داری (p<0.016) از آزمودنی های گروه مورد نیز افسرده ترند. همچنین درآمد زنان سرپرست خانوار، درآمد سرانه افراد تحت تکفل ایشان و سلامت جسمانی خود آنان نیز پیش بینی کننده های معتبری برای سلامت روانی این زنان می باشد و که این که نتیجه موید یافته های پژوهشی های مربوط پیشین و مبین آن است که توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی این زنان حائز اهمیت خاص است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها