همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • تعیین حساسیت و اعتبار افتراقی تستهای تحملی عضلات تنه در افراد سالم و بیماران مبتلا به کمردرد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 393
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    هدف: این تحقیق جهت تعیین میزان حساسیت تستهای مختلفی که به منظور بررسی تحمل عضلات خلف کمر در افراد مبتلا به کمردرد مورد استفاده قرار می گیرد انجام یافت، تا از میان آنها بتوان مهمترین، کلینیکی ترین و مقرون به صرفه ترین تست را انتخاب کرد. این تستها شامل: تستهای prone double slr, prone isometric chest raise, supine double slr, supine isometric chest raise و تست sorensen می باشند.
     
     

    بر مبنای فرضیات، یافته های بالینی و نتایج تحقیقات گذشته کاهش تحمل عضلات تنه نقش بسیار مهمی در بروز کمردرد دارند. به اعتقاد محققین کاهش تحمل عضلات تنه و خستگی زودرس این عضلات موجب اعمال فشار بیش از حد معمول بر روی عناصر پاسیو ستون فقرات کمری، بهم خوردن تعادل نیرو و ارتباط طبیعی مهره ها، کاهش توانایی مقابله با نیروهای غیر منتظره وارد بر ستون فقرات و آسیب دیدگی عناصر حساس به درد شده و باعث بروز کمردرد می شود. لذا نحوه تست و اندازه گیری تحمل این عضلات در پیشگیری، درمان و توانبخشی این عضلات بسیار مهم و ضروری بنظر می رسد. با توجه به وجود روشهای متعدد بالینی به منظور ارزیابی تحمل عضلات تنه یافتن مهمترین و حساسترین تست از میان آنها می تواند تا حد زیادی در ارزیابی و تشخیص بیماران مبتلا به کمردرد کمک کند.

    روش بررسی: 200 نفر در این تحقیق شرکت داشتند. افراد به چهار گروه مساوی مردان سالم (50 نفر)، زنان سالم (50 نفر)، مردان مبتلا به کمردرد (50 نفر) و زنان مبتلا به کمردرد (50 نفر) تفسیم شدند. تستهای موردنظر در هر گروه اندازه گرفته شد و میزان ارتباط آنها با بروز کمردرد سنجیده شد.

    یافته ها: نتایج حاصل از آزمون icc در مورد تست های فوق نشان می دهد که کلیه تستها از تکرارپذیری نسبتاً خوبی برخوردارند. تست sorensen بین افراد سالم و بیمار اختلاف معنی داری نداشت. تستهای دیگر بین مردان و زنان سالم و افراد بیمار اختلاف معنی دار دارد.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از آنالیز رگرسیون لوجستیک (backward logistic regression) نشان داد از میان تستهای مورد بررسی، تست prone double slr بیشترین ارتباط را با بروز کمردرد دارد. سایر تستها ارتباط معنی دار ضعیف تری با بروز کمردرد داشتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها