اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی تاثیر مراقبت پرستاری در منزل بر عوارض ناشی از بی تحرکی در سیستم عضلانی اسکلتی بیماران مبتلا به سکته مغزی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 1187
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: سکته مغزی عامل ایجاد عوارض طولانی مدت در بیماران می باشد، با توجه به عوارض ناشی از بی حرکتی در سکته مغزی یکی از مهمترین مسائلی که لازم است به آن توجه کرد، مراقبت پرستاری از بیمار است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر مراقبت در منزل بر عوارض ناشی از بی حرکتی در سیستم عضلانی اسکلتی بیماران مبتلا به سکته مغزی بستری در منزل بوده است.

    روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی جامعه پژوهش کلیه بیماران مبتلا به سکته مغزی بستری در منزل هستند که در زمستان سال 81 و بهار 82 در یکی از بیمارستهای شهرستان سمنان بستری بوده اند که از بین آنها تعداد 32 نفر به صورت تصادفی انتخاب گردیده اند (آزمون و شاهد). ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش می باشد: بخش اول مشخصات دموگرافیک و بخش دوم به صورت چک لیست بررسی عوارض ناشی از بی حرکتی. سپس برای بیماران گروه آزمون مراقبتهای پرستاری با تاکید بر سیستمهای عضلانی اسکلتی هر هفته 12 تا 18 جلسه (هر جلسه به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت) جمعاً به مدت 40 روز انجام گرفته است.

    یافته ها: تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و مقایسه عوارض ناشی از بی حرکتی بعد از انجام مداخلات بین دو گروه آزمون و شاهد در سیستم عضلانی اسکلتی (p=0.006) اختلاف آماری معنی داری را نشان می دهد. همچنین در مورد فعالیتهای روزمره زندگی، ضعف عضلانی و وضعیت فعالیت حرکتی در گروه آزمون نسبت به شاهد بهبود مشاهده شد.

    نتیجه گیری: یافته های حاصل در ارتباط با هدف کلی پژوهش نشان داد گه میزان عوارض ناشی از بی حرکتی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد کمتر بوده است. یعنی مطابق فرضیه انجام مراقبتهای پرستاری در منزل بر عوارض ناشی از بی حرکتی در سیستمهای عضلانی اسکلتی موثر بوده و نقش بسزایی در کاهش عوارض ناشی از بی حرکتی در سیستم مذکور داشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها