همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی تاثیر خستگی موضعی عضلات دیستال و پروگزیمال در صفحه ساژیتال اندام تحتانی بر میزان وابستگی به بینایی در ثبات پاسچر زنان جوان سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 485
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: این تحقیق به منظور بررسی تاثیر خستگی موضعی عضلات دیستال و پروگزیمال در صفحه ساژیتال اندام تحتانی بر میزان وابستگی به بینایی در ثبات پاسچر ایستاده انجام شده است.

    روش بررسی: در این مطالعه شبه تجربی (از نوع قبل و بعد)، 25 دختر جوان سالم که به روش نمونه گیری غیراحتمالی و ساده از نمونه های در دسترس بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شده بودند، در طی 2 جلسه با ترتیب تصادفی و فاصله زمانی یک زمانی یک هفته، خستگی در عضلات حرکت دهنده مچ و ران خود در صفحه ساژیتال توسط انقباض ایزوکینتیک ایجاد کردند. از نمونه ها خواسته شد تا حد امکان وضعیت ایستاده قائم روی یک پا را حفظ کنند. rms و انحراف معیار جابه جایی مرکز فشار در مدت 30 ثانیه ارزیابی شده و بعد از 15 ثانیه چشمها بسته می شد. از آزمون آماری آنالیز واریانس برای اندازه های مکرر جهت بررسی تاثیر سه عامل خستگی، بینایی و موضع خستگی در دوره زمانی 5 ثانیه قبل و بعد از بستن چشم استفاده شد.

    یافته ها: اثر خالص هر سه متغیر خستگی، بینایی و موضع خستگی بر متغیرهای وابسته معنی دار بود (p<0.05). آنالیز rms و انحراف معیار جابه جایی مرکز فشار بیانگر معنی دار بودن اثر متقابل خستگی با بینایی و خستگی با موضع خستگی بود، به نحوی که آثار خستگی در موضع پروگزیمال و حالت چشم بسته بزرگتر بود.

    نتیجه گیری: میزان وابستگی به بینایی جهت کنترل ثبات پاسچر بدنبال خستگی عضلانی افزایش می یابد و خستگی موضع پروگزیمال سبب تشدید وابستگی به بینایی جهت کنترل ثبات پاسچر می گردد. بر اساس یافته های تحقیق حاضر، در تمرینات ثبات پاسچر تاکید بر حس عمقی موضع پروگزیمال اندام تحتانی می تواند توصیه شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها