اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی نحوه استفاده از خدمات توانبخشی در مددجویان ضایعات نخاعی در کشور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 940
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: افزایش صدمات ناشی از حوادث زندگی ماشینی موجب افزایش روزافزون ضایعات نخاعی شده است. بمنظور بالا بردن دانش بهداشتی جامعه در جهت کاهش معلولیت و بهبود کیفیت زندگی مددجویان ضایعات نخاعی، تحقیق حاضر طراحی و در 24 استان کشور به انجام رسید.

    روش بررسی: در طرح میدانی حاضر 1426 مددجوی ضایعه نخاعی در سطح 24 استان مورد بررسی قرار گرفتند پرسشنامه جامعی مشتمل بر توزیع فراوانی، علل معلولیت، استفاده از خدمات فیزیوتراپی، توانبخشی و بهزیستی و حجم این خدمات در مورد هر مددجو تکمیل و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: 82.2 درصد از ضایعات نخاعی در سطح کشور در اثر سوانح، حوادث و جنگ رخ داده است. 58.4 درصد از مددجویان از خدمات فیزیوتراپی استفاده کرده اند که در 29.4 درصد آنها این خدمات کمتر از 2 ماه بوده است. 61.5 درصد از مددجویان از خدمات سازمان بهزیستی استفاده کرده اند که از این بین، 36.2 درصد از خدمات رفاهی، 33.9 درصد از وسایل کمک توانبخشی و 22.4 درصد از خدمات بهداشتی درمانی استفاده کرده اند.

    نتیجه گیری: بیشتر ضایعات نخاعی در کشور در اثر حوادث اکثرا قابل پیشگیری اتفاق می افتد. علیرغم نیاز شدید مددجویان به انجام خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی، تعداد قابل توجهی از آنها از دسترسی به خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی محروم بوده اند. سازمان بهزیستی کشور بعنوان متولی امور معلولین نقش قابل توجهی در توانبخشی و حمایت مددجویان داشته که امید است با حمایت مدیریت کلان کشور تقویت و سازمان دهی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم