همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه تاثیر گوه داخلی خلف پا با گوه خارجی قدام پا بر بهبود میزان فعالیت های روزمره و پرداختن به فعالیت های ورزشی سرگرمی و درد در بیماران مبتلا به پلانتار فاشیاتیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 578
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: پلانتار فاشیاتیس یکی از شایع ترین اختلالات در ناحیه پا می باشد که سبب بروز درد در سمت داخلی لبه قدامی استخوان پاشنه می شود. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر گوه داخلی پا بر بهبود میزان فعالیت های روزمره و پرداختن به فعالیت های ورزشی و سرگرمی و کاهش درد در بیماران مبتلا به پلانتار فاشیاتیس می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه تجربی می باشد. 30 بیمار مبتلا به پلانتار فاشیاتیس شامل 12  مرد و 18 زن با 36 پاشنه دردناک با دامنه سنی 40-30 سال از بین نمونه های در دسترس، با روش غیراحتمالی ساده انتخاب گردیده و در دو گروه 15 نفری به طور تصادفی قرار گرفتند. به گروه اول گوه داخلی خلف پا و به گروه دوم گوه خارجی قدام پا داده شد. متغیرهای مورد بررسی شامل میزان فعالیت روزمره، فعالیت های ورزشی و سرگرمی، درد و طول قدم بودند که در 3 مرحله اندازه گیری شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه faos بود. 3 مرحله اندازه گیری شامل یک مرحله قبل از مداخله و دو مرحله دیگر شامل 2 و 4 هفته بعد از مداخله بود. ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) پرسشنامه در تمامی زیرمجموعه ها بیشتر از 0.71 بود. ضریب همبستگی آزمون-بازآزمون بیماران در تمام زیرمجموعه های پرسشنامه بیشتر از 0.80 بود. از آزمون های تی مستقل، اسمیرونوف کولموگروف، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.

    یافته ها: در مقایسه دو گروه در هر دو مرحله پیگیری، نتایج در گروه با گوه داخلی خلف پا در مورد بهبود میزان فعالیت های روزمره، فعالیت های سرگرمی و ورزشی و کاهش درد نسبت به گروه گوه خارجی قدام پا بهتر و اختلاف آنها معنادار بود (p<0.05). ولی بین طول قدم در دو گروه اختلاف معناداری دیده نشد (در مرحله اول پیگیری p=0.518 و در مرحله دوم پیگیری p=0.502).

    نتیجه گیری: بر اساس این نتایج، گوه داخلی خلف پا نسبت به گوه خارجی قدام پا تاثیر بهتری در بهبود فعالیت های روزمره زندگی و پرداختن به فعالیت های ورزشی و سرگرمی و کاهش درد بیماران پلانتار فاشیاتیس داشته، ولی بر افزایش طول قدم نسبت به گوه خارجی قدام پا تاثیر بهتری ندارد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها