همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • نقش توانبخشی در درمان سندرم خروجی قفسه سینه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 421
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با بررسی مقالات و تاکید بر تاثیر فیزیوتراپی و توان بخشی عضلات شانه و گردن در درمان سندرم خروجی قفسه سینه، تصمیم گرفته شد تا بررسی دقیقی روی این بیماران صورت گیرد، لذا بیمارانی را که با تشخیص سندرم خروجی قفسه سینه به کلینیک مراجعه کردند تحت بررسی قرار گرفتند و به این نتیجه رسیدیم که فیزیوتراپی و توان بخشی عضلات شانه و گردن می تواند در بهبودی بسیاری از بیماران موثر باشد.

    متد و روش: طی هفت سال، تعداد 131 مورد سندرم خروجی قفسه سینه تحت پیگیری و درمان و تعداد بیست و شش مورد (20%) مورد عمل جراحی قرار گرفتند. 84 مورد (64%) با درمان های کنسرواتیو بهبودی پیدا کردند، 21 مورد (16%) راضی به عمل جراحی نشده و با ادامه درمان کنسرواتیو بهبودی نسبی پیدا کردند. بیماران برای مدت پنج سال تحت نظر بودند و برای نتیجه گیری رضایت آنها به از بین رفتن درد مورد توجه قرار گرفت.

    یافته ها: تمام بیماران در ابتدا برای مدت 4 ماه تحت درمان توان بخشی عضلانی و فیزیوتراپی قرار گرفتند و افرادی که در طی این مدت، بهتر نشدند، آمادگی خود را جهت عمل جراحی اعلام کردند. تعداد 26 بیمار که تحت عمل جراحی دنده اول قرار گرفتند، به دو گروه تقسیم کردیم، گروه اول 14 نفر که با روش فوق کلاویکول و گروه دوم 12 نفر که با روش زیربغلی تحت درمان جراحی قرار گرفتند. روش فوق کلاویکول از نظر زمان، خونریزی، عارضه، و تعداد افراد کمک دهنده در طول عمل جراحی بهتر بود.

    نتیجه گیری: در حد امکان باید سعی شود؛ بیماران با روش توان بخشی عضلات شانه، گردن و تغییر در وضعیت بیمار در هنگام نشستن، خوابیدن و کارکردن، مورد معالجه قرار گیرند و اگر بعد از چهار ماه بهبودی حاصل نشد، جراحی برای بیماران اندیکاسیون دارد. عمل جراحی در مورد 23 نفر نتیجه خوبی داشت. دو نفر دیگر با عود بیماری روبه رو شدند که با فیزیوتراپی بهتر شد و در یک مورد نیز، نوروپارکسی دیده شد که بعد از 12 ماه بهبودی حاصل گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها