همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه تاثیر بار خارجی بر میزان انحنای کمر در زنان مبتلا به کمردرد مزمن با زنان سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 529
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: انحنای کمر یکی از مهم ترین مشخصات پاسچر و حرکت بدن می باشد و در فهم بهتر مشکلات کمر درد و چگونگی ایجاد آن با اهمیت است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر بار خارجی و وضعیت تنه بر میزان انحنای کمر در زنان مبتلا به کمر درد مزمن در حالت استاتیک است.

    روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه مداخله ای شبه تجربی با گروه های آزمون –کنترل است که بر روی 10 زن مبتلا به کمردرد مکانیکی مزمن و 10 زن سالم به عنوان گروه کنترل و با استفاده از نمونه گیری ساده و غیرتصادفی انجام شد. با استفاده از دو حسگر شب سنج الکترولیتی، میزان انحنای کمر افراد در شش فعالیت استاتیکی با سه سطح بار خارجی (صفر، شش و دوازده کیلوگرم) و دو وضعیت تنه (نوترال و خمیده 30 درجه) مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون های آماری کولموگراف-اسمیرنوف، تی مستقل و اندازه گیری های مکرر (آنووا) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان داد که میزان لوردوز کمر در افراد مبتلا به کمردرد در دو وضعیتی که فرد بار 6 و 12 کیلوگرمی را با تنه نوترال حفظ کرده بود، بیشتر از افراد سالم است (p<0.05).

    نتیجه گیری: افزایش لوردوز کمر در افراد مبتلا به کمردرد در حالت ایستاده و حین حفظ بار که در اثر عوامل مختلفی رخ می دهد، مخالف حالتی است که در افراد سالم وجود دارد و این افزایش انحنا که بصورت تطابق جبرانی به دلایلی از جمله کاستن درد و ترس از درد می باشد، همانند چرخه ای معیوب خود باعث افزایش کمردرد به دلیل نیروهای نامتناسب وارده به کمر در درازمدت می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم