اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی 20 مورد مولتیپل اسکلروزیس کودکان در بیمارستان مفید تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 522
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
     
    مقدمه و هدف: یک نوع بیماری نادر در کودکان زیر 10 سال است و غالبا در سنین بعد از قاعدگی و در دهه سوم گزارش شده است. این بیماری روی میلین سیستم عصبی مرکزی اثرگذار است و علت پاتوژنز آن نامعلوم است. شاید علل اتوایمیون و یا ویرال در ایجاد بیماری موثر باشد. ضایعات مولتیپل اسکلروزیس در زمان و مکان توسعه می یابند و شدت تظاهرات بالینی متفاوت دارند و از یک ناخوشی جزئی تا یک بیماری پیشرونده ناتوان کننده متغیرند.
     

    روش کار: در این مطالعه گذشته نگر توصیفی-مقطعی، 20 مورد از بیماری مولتیپل اسکلروزیس (m.s.) در سال های 1376 تا 1379 در بخش فوق تخصصی اعصاب کودکان بیمارستان مفید مورد پیگیری قرار گرفته است (14 دختر و 6 پسر). در این مطالعه، پایین ترین تظاهرات سنی، 4 سالگی و بالاترین، 13 سالگی بوده است.

    نتایج: برای کلیه بیماران (m.r.i.) مغز انجام شده است و وجود پلاک های متعدد مغزی، مبین تشخیص بوده است. ضمنا برای همه بیماران (v.e.r.) انجام گرفت و افزایش latency در اکثر بیماران گزارش شده است. شایع ترین علائم بالنی عبارت اند از: افزایش رفلکس عمقی وتری تاندونی، آتاکسی، دوبینی، کاهش قدرت عضلات، اختلال راه رفتن، سرگیجه و پارستزی. برای کلیه بیماران، cbc، الکترولیت های سرم، dnase, ana, lecell, anti و بررسی مایع مغزی-نخاعی درخواست شده است و بر اساس ضرورت، در برخی بیماران spinal m.r.i. ,(a.b.r.) ,(s.s.e.p.) نیز انجام گرفته است.

    نتیجه نهایی: در این مطالعه، سعی شد که این بیماری نادر بر اساس علائم کلینیکی و الکترودیاگنوزیس و neuro imaging توصیف شود تا متخصصان امر در برخورد با این علائم به فکر m.s. حتی در کودکان نیز باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها