اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه حس نیروی استاتک اکستانسوری زانو در زنان مبتلا به درد مفصل کشککی-رانی و زنان سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 574
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: سندرم درد مفصل کشککی-رانی، یکی از شایع ترین علل درد سیستم عضلانی اسکلتی است. حس عمقی یا آگاهی از حرکت و وضعیت مفصل، جزء مهم برنامه های کنترل حرکت و تعادل بوده و مطالعات گذشته نشان داده است که این حس در بیماران مبتلا به درد مفاصل کشککی-رانی دستخوش آسیب و تغییر می شود. هدف مطالعه حاضر مقایسه دقت حس نیروی استاتیک عضله چهار سررانی در بیماران مبتلا به درد قدامی زانو و افراد سالم می باشد.

    روش بررسی: مطالعه تحلیلی-مقطعی انجام شده از نوع مورد-شاهدی بوده و 17 زن مبتلا به درد قدامی زانو با انتخاب هدفمند و غیر احتمالی و 17 زن سالم بر اساس همتاسازی و ججور کردن با بیماران در آن بیماران در آن شرکت کردند. برای ارزیابی دقت حس نیروی استاتیک عضله چهار سررانی در دو گروه، از دستگاه دیناموتور ایزوکینتیک بایودکس و از روش برآورد نیرو با اندام تحتانی یک سمت بدن، استفاده شد. بدین صورت که افراد با ترتیب تصادفی در یکی از زوایای 20 تا 60 درجه خمیده زانو، بزرگی نیروهای 20 تا 60 درصد حداکثر نیروی عضلانی عضله چهار سررانی را تولید کرده و پس از 5 ثانیه و بر اساس میزان درک نیروی داخل عضله، نیروی مورد نظر را برآورد و بازسازی می کردند. برای اندازه گیری دقت برآورد نیروهای مورد نظر خطای ثابت، مطلق و متغیر محاسبه شد. نتایج با آزمون های آماری تی مستقل و رگرسیون لوجستیک مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: دقت برآورد نیروی بزرگ (60 درصد حداکثر انقباض استاتیک اکستانسوری) در زاویه 60 درجه، در دو گروه اختلاف معنی دار آماری داشته و در گروه بیماران کمتر از افراد سالم بوده است (p<0.05).

    نتیجه گیری: مطابق با یافته های این مطالعه حس عمقی مفصل زانو در بیماران مبتلا به درد مفصل کشککی-رانی ممکن است به دنبال تغییر آوران های مربوط به گیرنده های عضلانی، از جمله عضلانی چهار سررانی، دستخوش آسیب شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها