اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی تاثیر برنامه روزانه مقیمان در مرکز اجتماع درمان مدار بر روابط اجتماعی آنان در خارج از مرکز در استان گلستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 680
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هدف: در این تحقیق، تاثیر برنامه روزانه مقیمان در مرکز اجتماع درمان مدار بر روابط اجتماعی آنان بررسی شد. از آنجائی که انسان یک موجود اجتماعی است پس توانایی یادگیری هنجارها و ارزش های فرهنگ خود را دارد، پس می آموزد که در تعامل با شبکه روابط اجتماعی اش چگونه برخورد نماید.

    روش بررسی: ترک اعتیاد به شیوه therapeutic community از جمله روش های ترک اعتیاد می باشد که در آن به افراد مراجعه کننده به قصد ترک پایدار یا طولانی مدت مواد، آموزش هایی داده می شود. این آموزش ها موجب تغییر گام به گام و موثر در افراد است که نگرش آنان نسبت به امور مختلف از جمله مصرف مواد را تغییر می دهد. در این مطالعه، 30 نفر از افراد بعنوان نمونه مطالعه در معرض اجتماعی شدن مجدد resocialization قرار گرفتند.

    یافته ها: در بررسی تاثیر برنامه روزانه مقمیان در مرکز اجتماع درمان مدار بر روابط اجتماعی آنان در خارج از مرکز نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش های ارائه شده در مرکز tc بر بهبود روابط اجتماعی افراد موثر واقع شده است، که میزان همبستگی 0.41 در سطح معنی داری 0.03 می باشد. یعنی کسانی که برای ترک پایدار مواد به مرکز مراجعه کرده اند روابط اجتماعی مناسبی را از خود نشان داده اند. این بهبود روابط زمانی بیشتر احساس می شود که فرد مشارکت بیشتری در برنامه های ارائه شده در مرکز داشته باشد.

    نتیجه گیری: این برنامه ها که به صور مختلف اعم از برنامه جلسات صبحگاهی morning meeting، کلاس های روانشناسی، جلسات مشاوره فردی و گروهی و سایر برنامه های برگزار شده اجرا می گردد باعث می شود که فرد در فرآیند اجتماعی شدن مجدد قرار گرفته و روابط اجتماعی اش بهبود یابد. بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که مرکز tc این توانایی را دارد که روابط اجتماعی افراد را بهبود بخشد و نحوه گذاردن یک زندگی اجتماعی توام با آرامش را به آنان بیاموزد. بنابراین بین میزان مشارکت افراد در برنامه های tc و بهبود روابط اجتماعی آنان در خارج از مرکز رابطه وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها