همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی ارتباط وضعیت شناختی با میزان استقلال در فعالیت های روزمره زندگی در افراد راست دست مبتلا به سکته مغزی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 585
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: ارزیابی میزان تاثیر آسیب های ناشی از سکته مغزی بر فعالیت های روزمره بیماران مبتلا، جهت برنامه ریزی اقدامات توانبخشی مهم و در تامین و ارتقاء استقلال آنان در فعالیت هایشان شایان توجه است. لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط آسیب عملکرد شناختی و میزان استقلال فردی در بیماران سکته مغزی انجام گرفته است.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی، 25 بیمار سکته مغزی بر اساس معیارهای پژوهش و از بین بیماران سه بیمارستان و یک مرکز تخصصی توانبخشی انتخاب توسط شاخص فعالیت های روزمره بارتل (جهت تعیین استقلال در فعالیت های روزمره) و آزمون شناختی لوتکا (جهت بررسی وضعیت شناختی) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نمونه گیری به روش ساده از جامعه در دسترس انجام شد. در نهایت، ارتباط وضعیت شناختی و میزان استقلال فردی از طریق آزمون های همبستگی اسپیرمن و  پیرسون و رگرسیون خطی بررسی شد.

    یافته ها: یافته های آماری حاکی از عدم ارتباط معنادار بین نمره کل آزمون لوتکا و شاخص بارتل بود (p=0.087). در عین حال برخی از اجزای این دو آزمون با یکدیگر مرتبط بودند.

    نتیجه گیری: اگرچه عدم ارتباط دو آزمون لوتکا و بارتل ممکن است تا حدی به دلیل پایین بودن شدت آسیب شناختی در نمون های مورد مطالعه بوده باشد، اما توجه به این نکته نیز لازم است که شاخص بارتل تنها بر استقلال و عدم استقلال فردی تاکید داشته و به نحوه اجرای فعالیت ها نمی پردازد. از این رو لازم است جهت بررسی و ارزیابی فعالیت های روزمره از آزمون هایی استفاده شود که قابلیت تحلیل فعالیت ها را دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها