اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی میزان فراوانی شکایات و نیازهای توانبخشی در 150 سالمند مراجعه کننده به مرکز آموزشی، پژوهشی و توانبخشی سالمندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 451
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و اهداف: در کشورهایی که طب سالمندی شناخته شده است، تحقیقات فراوانی در رابطه با بهداشت و سلامت سالمندان انجام می شود. با توجه به اینکه طب سالمندی در کشور ما نیز در حال شناسایی است، این مطالعه با هدف بررسی وضعیت و فراوانی شکایات سالمندان و تعیین نیازهای توانبخشی آنان، و مقایسه نتایج با مطالعات سالمندی در سایر کشورها انجام شده است.

    روش تحقیق: این تحقیق یک مطالعه توصیفی است و روی 150 سالمند مراجعه کننده سرپایی به مرکز آموزشی، پژوهشی و توانبخشی سالمندان در سال 1378 انجام شده است و اطلاعات مورد نیاز با مطالعه پرونده این گروه جمع آوری شد.

    نتایج: از 150 سالمند مراجعه کننده، 58% زن-42% مرد بوده اند. حداقل سن 55 و حداکثر 100 سال بوده است. 17.3 درصد بی سواد و 19.3 درصد بالای دیپلم بوده اند. در بین زنان، 13 درصد بیوه و در بین مردان 1.2 درصد بیوه بوده اند. در این گروه 150 نفری و 2 نفر زن مجرد ازدواج نکرده و یک نفر مرد مجرد ازدواج نکرده بوده است. شایع ترین شکایات سالمندان، عمدتا بیماری های قلب و ریه با 63.3 درصد و بعد، شکایات اسکلتی عضلانی با 54.6 درصد، سپس شکایات خلقی و روانی 24.6 درصد و بیماری های مغز و اعصاب 18 درصد بوده است. مجموعا 35 درصد سالمندان از برنامه های فیزیوتراپی، 13 درصد از کاردرمانی و 2 درصد از برنامه گفتار درمانی استفاده کرده اند.

    بحث: با توجه به پایین بودن میزان ارائه خدمات توانبخشی در جامعه سالمندی کشور ما در مقایسه با کشورهایی که دارای طب سالمندی هستند، به نظر می رسد که رشته های توانبخشی و نقش آنها در افزایش کیفیت زندگی سالمندان، برای هر دو گروه سالمندان و پزشکان ما مورد غفلت قرار گرفته است، بخصوص، آشنایی بیشتر پزشکان با رشته های توانبخشی در طب سالمندی لازم به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها