اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 408
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     هدف: فرآیندهای واجی، تغییراتی است که کودکان به هنگام بیان کلمات در نحوه تلفظ آن ایجاد می کنند تا بیان آنها برای ایشان راحت تر شود. این پژوهش با هدف بررسی فرآیندهای واجی کودکان عادی فارسی زبان 2 تا 4 ساله صورت گرفت.

    روش بررسی: این پژوهش از نوع مقطعی و توصیفی-تحلیلی است. آزمودنی های این پژوهش تعداد 128 دختر و پسر 24 تا 48 ماهه تک زبانه فارسی زبان و فاقد هر نوع اختلال شدید شنوایی، بینایی، جسمانی، ذهنی، گفتار و زبان، عاطفی-روانی، ساختاری و کارکردی در تولید کننده های گفتاری هستند که به صورت تصادفی ساده از مهدکودک های مناطق مختلف شهر تهران انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، آزمون محقق ساخته فرآیندهای واجی، متشکل از 43 واژه یک تا چهار هجایی شامل تمام واج های زبان فارسی است که توسط آن فرآیندهای واجی کودکان در مقوله های ساخت هجا، جانشینی همخوان، جانشینی واکه، همگونی کامل، جابجایی و سایر فرآیندها جمع آوری و بررسی می شود. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، من ویتنی، تحلیل واریانس یک طرفه و کروسکال والیس تحلیل شد.

    یافته ها: در هیچ یک از فرآیندهای واجی، تفاوت معناداری بین دخترها و پسرها مشاهده نشد (p>0.005)، اما فرآیندهای واجی سن روند رو به کاهش داشتند که این کاهش در فرآیندهای ساخت هجا (p<0.001)، جانشینی همخوان (p<0.001)، جانشینی واکه (p=0.003) و همگونی کامل (p=0.031) معنادار بود.

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تفاوت جنسی تاثیر بر چگونگی فرآیندهای واجی ندارد. اما با افزایش سن فرآیندهای واجی رو به کاهش می روند که می تواند نشانگر رشد ادراکات واجی و تسلط بیشتر کودکان گروه های سنی بالاتر بر نحوه تلفظ لغات باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها