• اصفهان مدینه ای بر نشسته برحکمت و دانائی (سخنرانی در همایش)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 488
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    کمتر کسی جوهره معماری را اندیشه، و ملات فضا را، تفکر نمی پندارد. معماری عصاره برازش یافته تمدن در فصل رسیدگی و به بار نشستن اندیشه یک ملت و یا یک واحد فرهنگی است. به عبارتی گاه آرمان شهری در فضای کالبدی عینیت پیدا می کند و فضای آن را عطر تفکر و اندیشه سامان می دهد. آنچه در چهار سده پیش در ایران در قالب مکتب اصفهان رخ داد یک اتفاق و یا رخ داد نبود بلکه ریشه های عمیق و کهن در مدنیت مردمانی داشت که پس از یک دوره فترت به بالندگی تمدنی منجر شد. اصفهان کانون و قلب و هسته چنین مدنیتی بود. زایمان مدنی در این عصر به دست جوانی موحد و علوی صورت گرفت وجالب آن جاست که وی شهر آرمانی خود را بر دانائی و دانش بنا نهاد. کریدور علم و فناوری که وی تدارک آن را دیده بود، دالانی بود که چهارباغش نامیدند و در محور این کریدور چهار پارک علم و فناوری قرار داشت که امروزه در شهرک های تحقیقاتی ما متداول شده است. باغ های چهارگانه در این کریدور (باغ هشت بهشت، باغ بلبل، باغ جهان نما) که درتارک آن مدرسه چهارباغ می درخشید، وظیفه تولید دانش را به عهده داشتند. این مرکز به تربیت صدها دانشمند از فیلسوف گرفته تا معمار و نقاش و ادیب و صنعت کارپرداخت و به دین ترتیب پایه های شهر دانائی شیخ بر دانشی استوار شد که این استواری به تولید تمدن صدرائی منجر گردید. این کریدور به انکیباتورهای صنعتی یعنی بازار قیصریه ختم می شد و بدین وسیله پیوند مراکز تولید دانش با صنعت گره می خورد. بدین سان بود که اصفهان را نصف جهانش خواندند و این نه به خاطر گستردگی وسعت شهری آن، که به واسطه تولید نیمی از دانش بشری در آن عصر بوده است. اصفهان که امروز فضای کالبدیش به مثابه دفتر ثبت هنر و اندیشه یک تمدن به یادگار مانده، کتاب فلسفه صدرائی است و هر خیابان آن ورقی از آن ورد مینوی و البته برای هر بینده و رهگذر دانا، از آن جهت که فضائی مذکر است چیزهای بسیار برای نجوی دارد. فضای معماری شده اصفهان، جوهره یک تفکر مدنی در حوزه اندیشه نبوی است و به همین خاطر به تمام بشریت تعلق دارد و از این رو میراث بشری خوانده شده است. این مقاله که به روش اسنادی تدارک شده بر سر آنست که از لابلای خشت ها و آجرهای این فضای مذکر، اندیشه و تفکری که مایه به هم آرائی چنین فضائی شده است را باز خوانی و مبانی تمدنی که دست مایه آن به صورت معماریی به نام مکتب اصفهان باقی مانده است را باز شناساند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها