• بررسی طولی سفالومتریک رشد کلی صورت کودکان واجد اکلوژن طبیعی 9 تا 11 ساله ایرانی (قزوین، 77-1375)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 458
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: رشد و تکامل مجموعه استخوانی در تعیین شکل بدن و صورت نقش مهمی دارد. رشد فکین یک پدیده پیچیده است و یکی از روش هایی که در مورد بررسی چگونگی آن وجود دارد، آنالیز رادیوگرافی های سفالومتریک متوالی تهیه شده در طول زمان است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین چگونگی رشد کلی صورت در کودکان 9 تا 11 ساله دارای اکلوژن طبیعی به روش طولی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه طولی در سال 1375 تا 1377 بر روی 60 دانش آموز 9 تا 11 ساله دارای اکلوژن طبیعی در شهر قزوین انجام شد. نگاره جانبی به طریق nhp گرفته شد. دو رادیوگرافی بر اساس حداکثر تطابق ناحیه قاعده جمجمه بر روی هم منطبق شده و نقطه وسط دو سایه چپ و راست بال بزرگ اسفنوئید به عنوان نقطه ثبت در نظر گرفته شد. تغییرات رشد مربوط به هفت شاخص نسج نرم، یازده شاخص نسج سخت و چهار شاخص دندانی بر اساس خط عمودی واقعی ثبت شد. جهت بررسی اثر سن و جنس بر متغیرها از آنالیز واریانس استفاده شد.

    یافته ها: شاخص های نسج نرم در جهت جلو و پایین رشد داشتند. نسج سخت نازیون به سمت بالا، جلوی فک بالا و فک پایین به سمت پایین و جلو، خلف فک بالا  به سمت جلو و پایین و خلف فک پایین به سمت پایین و عقب جابه جا شدند. از زاویه دندان های ابنسایزور فکین کاسته شد.

    نتیجه گیری: در هنجارهای سفالومتریک کودکان مورد مطالعه، تفاوتی از لحاظ جنسیت مشاهده نشد و در طول این مدت تفاوتی در میزان رشد بین گروه های سنی وجود نداشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها