• بررسی ژنومیکس تغییرات توالی 'utr-5 ژن f ویروس سرخک سوش واکسن aik-c تکثیر شده در سلول های mrc-5

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 618
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: در انتهای utr -´5 ژنf  سویه واکسن سرخک یک توالی غیر معمول طولانی غیرکد کننده قرار دارد که با توجه به موتاسیون ها و حذف های منطقه ای، تغییرات در این ناحیه می تواند بر عملکرد پروتئین f تولید شده مؤثر باشد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ژنومیکس تغییرات توالیutr -´5 ژن f ویروس سرخک سوش واکسن  aik-cتکثیر شده در سلول های mrc-5 انجام شد.

    مواد و روش ها: این پژوهش بنیادی در سال 1385 در بخش بیوتکنولوژی مؤسسه سرم و واکسن سازی رازی انجام شد. پس از کلون سازی و تکثیر با روش rt-pcr و سپس ترادف یابی توالی ناحیه utr -´5 ژن کد کننده پروتئین f تغییرات ژنتیکی ایجاد شده در توالی سو یه واکسن مورد مطالعه با توالی سویه های واکسن استاندارد موری و پارکز موجود در بانک اطلاعات ژن با استفاده از برنامه dnaman مقایسه شد.

    یافته ها: از مقایسه نتایج حاصل از تعیین توالی ناحیه utr -´5 ژن کد کننده پروتئینf  سویه واکسن مورد مطالعه با دو توالی مرجع مشخص شد که ناحیه غیر کد کننده پروتئین فیوژن سویه واکسنی سرخک aik-c با تغییر کشت سلولی از فیبروبلاست جوجه به mrc-5، در نوکلئوتید شماره 156 و در نوکلئوتید 288 دچار تغییر شده است.

    نتیجه گیری: با توجه به اهمیت مشاهده تغییر در ناحیه در انتخاب کدون aug ابتدایی ژن کد کننده پروتئین فیوژن و نقش آن در میزان بیان این پروتئین، این احتمال وجود دارد که تغییر در نوع کشت سلول ویروس سرخک بتواند در شرایط ایمنی زایی واکسن فوق مؤثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها