• اثر شاخص های تن سنجی در پیش بینی عوامل خطرزای بیماری ها قلبی-عروقی در کودکان نوجوانان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 712
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: از آنجا که عوارض شکمی بیش از چاقی عمومی است، امروزه اندازه گیری نمایه توده بدنی (bmi) و دور کمر (wc) به صورت توام برای پیشگویی خطرات ناشی از چاقی در بزرگسالان به کار می روند. اما اطلاعات چندانی در رابطه با این موضوع در کودکان و نوجوانان در دست نیست.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر شاخص های تن سنجی برای پیشگویی عوامل خطرزای بیماری های قلبی-عروقی (dvd) در کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1386 بر روی 3432 کودک و نوجوان مبتلا به اضافه وزن یا چاق مراجعه کننده به مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. شش عوام خطرزای cvd در آنها بررسی و ثبت شد. در اولین مرحله از تحلیل آماری، bmi, wc به عنوان متغیرهای پیوسته در پیشگویی عوامل خطر cvd مورد استفاده قرار گرفتند. در مرحله دوم، افراد مورد مطالعه در دو گروه چاق و مبتلا به اضافه وزن تقسیم شدند و در هر یک از این دو گروه، عوامل خطرزا بین دو گروه دارای wc بالا و پایین از صدک 75 بر اساس سن و جنس مقایسه شدند.

    یافته ها: هنگامی که bmi, wc در یک مدل رگرسیون مشابه برای پیشگویی عوامل خطرزای cvd به کار رفتند، افزایش واریانس نسبت به آنچه که با کاربرد bmi یا wc به تنهایی به دست آمده بود معنی دار نبود. هنگامی که bmi, wc به صورت گروه بندی شده به کار رفت، wc اطلاعات بیش تری را در مورد خطر cvd نسبت به کاربرد bmi به تنهایی در اختیار قرار داد، به عنوان مثال در گروه مبتلا به اضافه وزن (بر اساس bmi)، میانگین فشارخون سیستولیک در زیر گروه دارای wc بالا، به ترتیب 8.5±111.3 و در زیر گروه wc پایین 8.5±113.1 میلی متر جیوه بود (p=0.04).

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه بر نقش چاقی شکمی در افزایش احتمال ابتلا به عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان تاکید نمود. پیشنهاد می شود که همانند بزرگسالان، اندازه گیری wc هم علاوه بر bmi برای ارزیابی عوامل خطرزای بیماری های مزمن به ویژه بیماری های قلبی عروقی در کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها