• بررسی مهارت های حرفه ای پزشکان عمومی مراکز بهداشتی-درمانی استان قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 489
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: در هنر پزشکی، علاوه بر فراگیری علم به عنوان زمینه؛ قدرت مشاهده دقیق و استفاده از همه حواس، توانایی تجزیه و تحلیل آموخته های نظری و تطبیق با شرایط بیمار، فراگیری مهارت های عملی، مدیریت زمان و توانایی های ارتباطی از انتظارات ضروری برای یک پزشک محسوب می شوند. برخی مطالعه ها از عدم رضایت مندی از فراگیری مهارت ها در دانش آموخته گان حکایت دارند.

    هدف: مطالعه به منظور ارزیابی مهارت های حرفه ای پزشکان عمومی مراکز بهداشتی-درمانی استان قزوین انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1387 انجام شد و پزشکان عمومی به صورت نمونه گیری تام و در صورت رضایت وارد مطالعه شدند. مهارت های حرفه ای شامل 33 مهارت پزشکی، بهداشتی، مدیریتی و ارتباطی به صورت خودارزیابی، مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای، همخوانی فای، مقایسه دو نسبت و ضریب توافقی تحلیل شدند.

    یافته ها: 91 پزشک عمومی شامل 36 مرد و 55 زن مورد بررسی قرار گرفتند. از 33 مهارت مورد بررسی در 16 مهارت حداقل نیمی از پزشکان فاقد مهارت کامل بودند. مهارت پزشکان به تفکیک دو جنس برای گذاردن سوند ادراری در بیماران مذکر و مونث، هر دو تفاوت معنی دار داشت (p=0.000). این رابطه با توانایی مدت زایمان طبیعی نیز تفاوت معنی دار داشت(p=0.044)، ولی با مدیریت عوارض بعد از زایمان معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، بازنگری در محتوای آموزشی دوره های بالینی پزشکی متناسب با نیاز واقعی، افزایش آموزش مهارت ها، تدوین و اجرای اجباری “log book” در همه بخش های کارورزی بالینی، نهادینه سازی ارزیابی مهارت های عملی کارورزان به شیوه “osce” و تدوین برنامه های آموزش مدام مهارت های پزشکان به صورت کارگاهی پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها