• تاثیر افزایش تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی با الگوی داده-ستانده (86-1385)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 552
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: سطوح قیمت و تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی خارج از روال بازار تعیین می شود، لذا، حصول اطمینان از برآورد یک قیمت متعادل و ضرورت شفاف سازی پیامد قیمت های تعیین شده، برای سیاستگذاران اهمیت فراوان دارد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر افزایش تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی با الگوی داده- ستانده انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه کاربردی، تمام بخش های اقتصادی کشور ایران بررسی شدند. جدول داده-ستانده سال 1380 مرکز آمار ایران، به عنوان پایه آماری به کار رفت. طی سه سناریوی متفاوت اثر افزایش تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی به صورت خفیف (معادل مقدار تعرفه های مصوب)، متوسط (معادل نرخ تورم) و شدید (معادل نرخ های پیشنهادی نظام پزشکی) در سال 1386 نسبت به 1385 بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از رویکرد طرف عرضه داده-ستانده در قالب دو مدل باز و  بسته و همچنین نرم افزار excel استفاده شد.

    یافته ها: دامنه تغییر اثر افزایش تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی با اعمال سناریوهای اول، دوم و سوم در قالب مدل باز، به ترتیب بین 0.00001 تا 13.81، 0.00001 تا 15.31 و 0.00003 تا 50.43 درصد بود. در قالب این مدل بخش پزشکی و بیمارستانی و سپس بخش خدمات اجتماعی، بیشترین حساسیت مثبت را نسبت به افزایش تعرفه ها داشتند، در حالی که بخش کشاورزی کمترین حساسیت مثبت را داشت. دامنه تغییر اثر افزایش تعرفه ها بر شاخص قیمت بخش های اقتصادی با اعمال سناریوهای اول، دوم و سوم در قالب مدل بسته به ترتیب بین 0.02 تا 12.46، 0.02 تا 14.01 و 0.06 تا 46.14 درصد تعیین شد. حساسیت بخش ها در قالب مدل بسته همانند مدل باز نبود. در مدل باز برخی از بخش ها متاثر از تغییر تعرفه ها نبودند و حساسیت صفر داشتند.

    نتیجه گیری: اثرات ناچیز تغییر تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی بر روی سایر بخش ها و نقش کمتر آن در درونی کردن فرآیند تولید و یکپارچگی اقتصاد نشان داد که بخش های مذکور اساسا ماهیت مصرف نهایی دارند تا واسطه ای. بنابراین پیشنهاد می شود تغییرات تعرفه های خدمات پزشکی و بیمارستانی بر اساس نرخ تورم محاسبه و اعمال شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم