• اثر قرص پردنیزولون بر میزان تورم و مصرف قرص های ضد درد پس از جراحی دندان های عقل نهفته

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 651
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: گاهی نهفتگی دندان های عقل با عوارضی همراه است، ولی بیماران به دلیل ترس و عوارض پس از جراحی از انجام جراحی اجتناب می کنند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر قرص خوراکی پردنیزولون بر میزان تورم و قرص های ضد درد مصرفی پس از جراحی دندان های عقل نهفته فک پایین انجام شد.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی دو سو کور در سال 1376 در بخش جراحی فک و صورت دانشکده دندان پزشکی شهید بابایی قزوین انجام شد. 16 بیمار (2 زن و 14 مرد) با دندان های عقل نهفته قرینه دو طرفه فک پایین انتخاب شدند. در یک سمت جراحی با استفاده از قرص پردنیزولون 50 میلی گرم 12 ساعت قبل و 12 ساعت پس از جراحی و در سمت دیگر با استفاده از قرص های مولتی ویتامین به عنوان دارونما با همان شرایط انجام شد و دو سمت به لحاظ تورم و تعداد قرص های ضد درد مصرفی مورد مقایسه قرار گرفت.

    یافته ها: پردنیزولون باعث کاهش 56.8% تورم در روز اول، 58.7% در روز سوم و 39.4% در روز هفتم شد. در هر دو طرف، بیش ترین مقدار تورم در روز اول و کمترین مقدار آن در روز هفتم پس از عمل بود. در کل پردنیزولون باعث کاهش 52.6% از تورم صورت شد. در هر دو سمت بین تعداد قرص های ضد درد مصر فی تا روز هفتم و مدت زمان کار جراحی، ارتباط معنی داری وجود داشت. در این مطالعه افزایش زمان جراحی باعث افزایش تعداد قرص های ضد درد مصرفی تا روز هفتم شد و بین شدت درد پس از جراحی و افزایش زمان عمل جراحی در هر دو سمت ارتباط معنی دار وجود داشت. تعداد قرص های ضد درد مصرفی تا روز هفتم در سمت آزمایش کمتر از سمت شاهد بود.

    نتیجه گیری: استفاده از پردنیزولون خوراکی به طور آشکاری باعث کاهش تورم و مصرف قرص های ضد درد مصرفی پس از جراحی دندان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها