• اثر فرول و طول آن بر مقاومت دندان های ثنایای میانی فک بالا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 468
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: دندان هایی که درمان ریشه شده اند، نسبت به دندان های زنده استعداد شکستگی بیشتری دارند. یکی از ملاحظات ویژه در ترمیم انها ایجاد فرول است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین فرول و طول آن بر مقاومت به شکست دندان های ثنایای میانی انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی که در سال 1385 در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد، 30 دندان ثنایای میانی کشیده شده سالم فک بالا که از نظر ابعاد مشابه بودند، انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه قرار داده شدند. پس از قطع تاج، دندان ها تحت درمان ریشه قرار گرفتند و با شبیه سازی افزایش طول تاج به روش ارتودونتیک، در بلوک های آکریلی ثابت و برای همه آنها پست کور ریختگی ساخته و با سمان فسفات روی سمان شدند. در تراش برای روکش در گروه اول (شاهد) فرول ایجاد نشد. در گروه دوم یک میلی متر و در گروه سوم دو میلی متر فرول تراش داده شد. سپس برای همه نمونه ها روکش پرسلن باند شونده با فلز (pem) ساخته و با سمان فسفات روی سمان شد. نمونه ها توسط دستگاه zwick، از سمت پالاتال با زاویه 135 درجه نسبت به محور طولی و با سرعت 2.5 میلی متر در دقیقه، تا لحظه شکستن تحت نیروی استاتیک فشاری قرار گرفتند. نیروی شکست اولیه به عنوان مقاومت در برابر شکست، بر حسب نیوتن ثبت شد. داده ها با آزمون آماری کروسکال-والیس تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین نیروی شکست در گروه بدون فرول 141.12±569.44، در گروه یک میلی متر فرول 114.38±606.37 و در گروه دو میلی متر فرول 61.69±569 نیوتن محاسبه شد و بین گروه ها تفاوت معنی داری به دست نیامد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد ایجاد یک میلی متر فرول و افزایش طول آن به دو میلی متر، در شرایطی که افزایش طول تاج به روش ارتودونتیک لازم باشد، بر مقاومت به شکست دندان های ثنایای میانی فک بالا با پست و کور ریختگی و روکش pfm تاثیر معنی داری نمی گذارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها