• ارتباط یافته های بافت شناسی و معیارهای فعالیت و ازمان در بیوپسی کلیه با نتایج آزمایشگاهی در مبتلایان به نفریت لوپوسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 685
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: درگیری کلیوی در بیماری لوپوس (sle) از جدی ترین عوارض است. مطالعه های متعدد گویای سیر غیرقابل پیش بینی نفریت لوپوسی و نقش بیوپسی کلیوی بیماران مبتلاست. تخمین نوع، شدت و فعالیت ضایعه های کلیوی صرفا بر اساس یافته های بالینی و آزمایشگاهی بعید به نظر می رسد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارتباط یافته های بافت شناسی و معیارهای فعالیت و ازمان در بیوپسی کلیه با یافته های آزمایشگاهی در مبتلایان به نفریت لوپوسی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقعطی بر روی 40 بیمار با تشخیص نفریت لوپوسی از سال 1382 تا 1385 در بیمارستان قائم شهر مشهد انجام شد. بیوپسی کلیه برای تمام بیماران انجام شد و ارتباط بین یافته های یافت شناسی و متغیرهای آزمایشگاهی و سرولوژیک مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با آزمون های آماری تی، مجذور کای و دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میزان فعالیت در 34 بیماری که پروتئینوری داشتند 9.02 و در 6 بیماری که پروتئینوری نداشتند، 6.33 بود (p=0.018). بین میزان فعالیت و سطح c4 سرمی ارتباط معنی دار وجود داشت (p=0.031). ارتباط فیبروز هلالی (یکی از معیارهای ازمان در بیوپسی) با سندرم نفروتیک معنی دار بود (p=0.047). میزان فعالیت و ازمان با سایر یافته های آزمایشگاهی و سرولوژیک ارتباط معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: ارتباط دقیقی بین یافته های بافت شناسی درگیری کلیوی در نفریت لوپوسی و شواهد آزمایشگاهی وجود ندارد. لذا، بر نقش بیوپسی کلیه در ارزیابی این بیماران تاکید می نماییم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها