• تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده-محور بر کیفیت زندگی سالمندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 627
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسایل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی است. با در نظر داشتن نیازهای خاص این دوران، توجه به توانمندسازی خانواده-محور و کیفیت زندگی در سالمندان امر بسیار مهمی است که موارد غفلت قرار گرفته  است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده-محور بر کیفیت زندگی سالمندان انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای در سال 1387 در شهرکرد انجام شد. 60 سالمند دارای توانایی انجام کارهای معمول و روزانه بدون وابستگی به دیگران و فاقد بیماری های سیستمیک و محدود کننده، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. در گروه مداخله الگوی توانمندسازی خانواده-محور در 10 جلسه 45 دقیقه ای در مدت 3 ماه آموزش داده شد. سطح کیفیت زندگی هر دو گروه، قبل و بعد از مداخله به وسیله پرسش نامه کوتاه 36 ارزیابی شد. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای، تی زوج و غیرپارامتریک تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مداخله قبل از آموزش 41.71 بود که با میانگین 75.46 به طور معنی داری نسبت به قبل از اجرای برنامه افزایش یافت (p<0.01). در حالی که در مدت زمان مشابه، تغییر معنی داری در ابعاد کیفیت زندگی افراد گروه شاهد ایجاد نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، با به کارگیری الگوی توانمندسازی خانواده-محور منظم، مداوم و دارای پذیرش خوب از سوی این گروه سنی، می توان سطح کیفیت زندکی را در آنها افزایش داد و راه را برای سالم پیر شدن و برخورداری از سلامتی در این دوره هموار نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها