• ارتباط انرژی کل، درشت مغذی های دریافتی و انرژی حاصل از وعده های غذایی با نمایه توده بدن

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 667
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: بعضی مطالعه ها نشان داده اند که درصد انرژی دریافتی از وعده های غذایی با میزان شیوع چاقی ارتباط دارد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارتباط انرژی کل دریافتی، درشت مغذی ها و انرژی حاصل از وعده های غذایی با نمایه توده بدن انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تحلیلی 348 پسر دبیرستانی 14 تا 16 ساله شهرستان زرین شهر اصفهان در سال 81-1380 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. شاخص های تن سنجی طبق دستورالعمل های استاندارد اندازه گیری و نمایه توده بدنی محاسبه شد. ارزیابی دریافت های غذایی با استفاده از یادآمد 24 ساعته خوراک برای دو روز متوالی و پرسش نامه بسامد خوراک برای یک ماه جمع آوری شد. چاقی، اضافه وزن و لاغری با استفاده از حدود مرزی cdc  2000 تعریف شد.

    یافته ها: 9 درصد از نوجوانان لاغر، 6 درصد دارای اضافه وزن و 5 درصد چاق بودند. ارتباط مثبتی بین انرژی دریافتی با نمایه توده بدن در هر سه گروه سنی مشاهده شد (r=0.31, p<0.05). پس از تعدیل اثر انرژی دریافتی، ارتباطی بین میزان پروتئین، چربی و کربوهیدرات دریافتی با نمایه توده بدن در هیچ کدام از گروه های سنی مشاهده نشد. نوجوانان دارای اضافه وزن یا چاق 14 و 16 ساله درصد بیش تری از انرژی خود را از وعده ناهار تامین می کردند (به ترتیب 5.1±23.9 در مقابل 4.2±18.9 درصد، 27.2±4, p<0.01 در مقابل 3.9±19.2 درصد در افراد لاغر، (p<0.01.

    نتیجه گیری: یافته ها حاکی از ارتباط مثبت انرژی دریافتی و همچنین انرژی حاصل از وعده های غذایی با نمایه توده بدن هستند که در طراحی برنامه های آموزش تغذیه ای جهت پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در نوجوانان دبیرستانی حائز اهمیت است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها