• تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقای آگاهی، نگرش و رفتارهای ارگونومی کارگران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 608
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: به طور آشکار، کاهش اختلال های اسکلتی-عضلانی از طریق کاربرد اصول طراح ارگونومی انجام می گیرد، با این حال گاهی برخی موانع (فنی و اقتصادی) می توانند مانع بهسازی ارگونومی شوند. لذا، برخی از سازمان ها بر آموزش روش های انجام صحیح وظایف شغلی تکیه می کنند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقای آگاهی عادت های ارگونومی، تغییر نگرش و افزایش رفتارهای ارگونومی انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای، 150 کارگر شهر صنعتی البرز قزوین به طور تصادفی به دو گروه مداخله (75 نفر) و شاهد (75 نفر) تقسیم شدند. برنامه آموزش ارگونومی شامل 5 جلسه 30 تا 45 دقیقه ای با موضوع های دانش ارگونومی و مکانیک بدن، حالت های صحیح و نامناسب بدنی، فواید حفظ حالت بدنی صحیح و موانع حفظ حالت صحیح بدنی و روش های رفع آن، ورزش های کششی برای پیشگیری از مشکلات اسکلتی-عضلانی و نحوه تنظیم ایستگاه کاری بود. اطلاعات قبل و 3 ماه پس از مداخله از طریق پرسش نامه خودگزارشی و برگه ارزیابی جمع آوری شد. پایایی سوال ها با روش بازآرمایی ارزیابی شد و ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی همسانی درونی سازه نگرش به کار گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای، مک نمار، تی مستقل و تی زوج تحلیل شدند.

    یافته ها: نمره آگاهی کارگران سه ماه پس از اجرای مداخله آموزشی از 2.92±7.97 به 1.98±14.07 و نگرش آنها از 6.5±14.29 به 4.7±21.61 افزایش یافت (p<0.05). تغییر آماری معنی داری در گروه شاهد مشاهده نشد. در رابطه با عوامل خطر ارگونومی، یافته ها اشاره به تغییر معنی دار در حالت عمومی بدن و پاها، تنه، گردن، مچ و دست ها داشت، در حالی که سایر عوامل خطر بدون تغییر باقی ماندند.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بر لزوم رویکرد ادغام یافته مهندسی-آموزشی و مدیریتی برای بهبود شرایط ارگونومی محیط کار و به همین اندازه توجه به نقش عواملی زیربنایی روانی- اجتماعی مانند آگاهی و نگرش و تمرکز بر افزایش مهارت های فردی برای ارتقای عادت های ارگونومی جهت ارتقای سلامت کارگران تاکید می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها