• ارزیابی اثر 4، -4 متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات در کارگران فوم سازی شرکت خودروسازی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 514
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: 4، 4- متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات (mdi) به عنوان ماده اولیه، پرمصرف ترین ایزوسیانات مورد استفاده در صنایع فوم پلی اورتان (شاخه ای از صنعت پلاستیک) و یکی از علل اصلی آسم شغلی است.

    هدف: مطالعه به منظور ارزیابی اثرات تنفسی، پوستی، چشمی و گوارش mdi در کارگران فوم سازی شرکت خودروسازی انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه موراد-شاهدی در سال 1381 در یکی از شرکت های خودروسازی استان تهران شد. 40 نفر از کارگران مواجهه یافته و 40 نفر از افراد بدون مواجهه به منظور ارزیابی اثرات تنفسی، اسپیرومتری شدند و اثرات پوستی، چشمی و گوارشی آنها به وسیله پرسش نامه بررسی گردید. داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای، t زوج، t دانشجویی، آزمون همبستگی و آنالیز رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میزان آلودگی در کلیه حالت ها از حداکثر مجاز آن پایین تر بود، فقط در صورتی که کلیه هواسازها و هواکش های موضعی خاموش بودند، در قسمت تزریق فوم، آلودگی به بالاتر از حد مجاز می رسیم. نتایج ارزیابی عوارض حاصل از mdi نیز نشان داد که علائم موجود در گروه در معرض شامل سرفه، خس خس سینه، سوزش و خشکی پوست و سوزش و خارش چشم دارای اختلاف معنی داری با گروه بدون مواجهه بود (p<0.05). همچنین بعضی از حجم ها و ظرفیت های تنفسی در گروه مواجهه یافته به میزان معنی داری کمتر از گروه بدون مواجهه بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: مواجهه با mdi سبب کاهش ظرفیت های تنفسی و بروز ناراحتی های تنفسی، پوستی و چشمی در افراد معرض می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم