• بررسی ارتباط میان ناباروری با میزان رضایت جنسی زوجین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 556
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: ناباروری یکی از بحران های پیچیده زندگی زوجین است که فشارهای عمیق عاطفی و روانی بر روی زوجین منجر می شود. آشفتگی، تنش، افسردگی، پایین بودن عزت نفس، نارضایتی زناشویی از پیامدهای روان شناختی ناباروری هستند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین رابطه میان ناباروری با میزان رضایت جنسی زوجین انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1385 در مرکز آموزشی-درمانی الزهرای تبریز بر روی 150 زوج نابارور و 150 زوج باروری انجام شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات فردی_اجتماعی زوجین و آزمون استاندارد رضایت جنسی لارسون جمع آوری شدند. داده ها با آزمون های آماری تی مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: تفاوت امتیاز رضایت جنسی بین زوجین بارور و نابارور از لحاظ آماری معنی دار نبود. ارتباط بین طول مدت ازواج (p<0.0005)، وضعیت اقتصادی (p<0.0005)، طول مدت تشخیص ناباروری (p=0.004) و انجام آزمایش های تشخیصی (p=0.028) با رضایت جنسی از لحاظ آماری معنی دار بود.

    نتیجه گیری: با توجه به تاثیر نامطلوب عدم رضایت جنسی در بروز مشکلات جسمی و روانی و حتی فروپاشی بنیان خانواده، توجه و تلاش در جهت کمک به رفع این مساله اهمیت بسیاری دارد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها