• مقایسه دریافت های غذایی زنان یائسه و غیر یائسه: مطالعه قند و لیپید تهران

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 645
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: با توجه به افزایش شمار زنان مبتلا به یک یا چند عامل خطر بیماری های مزمن پس از پایان دوره باروری، توجه به دریافت های غذایی و شیوه زندگی این گروه ضروری به نظر می رسد.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه دریافت های غذایی و کیفیت رژیم غذایی زنان یائسه با زنان غیریائسه انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تحلیلی که در قالب مطالعه قند و لیپید تهران انجام شد، 96 خانم 45 ساله و بالاتر (47 نفر یائسه و 49 نفر غیریائسه) که از داروهای هورمونی استفاده نمی کردند بررسی شدند. اندازه گیری های تن سنجی طبق روش های استاندارد و دریافت های غذایی با استفاده از دو روز یادآمد 24 ساعته غذایی به دست آمد. میانگین مواد مغذی دریافتی با توصیه های dri, ear مقایسه و داده ها با آزمون های تی و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: نسبت دور کمر به دور باسن زنان یائسه بیشتر از افراد غیریائسه بود (p<0.01) و فیبر بیشتری (p<0.05) مصرف شده بود (به ترتیب برای چربی و فیبر 28% و 1±10 گرم در روز در مقابل 32% و 2±7 گرم در روز). میانگین مصرف ویتامین c، تیامین، ریبوفلاوین، منگنز، فسفر و پتاسیم دریافتی هر دو گروه در حد مطلوب بود. درصد قابل توجهی از افراد هر دو گروه کمتر از مقدار توصیه منیزیم، مس، روی، کلسیم، پیریدوکسین و ویتامین d را دریافت کرده بودند (به ترتیب در زنان یائسه و غیریائسه: 97% و 98% برای منیزیم، 91% و 92% برای مس 89% و 94% برای روی، 93% و 91% برای کلسیم، 93% و 98% برای پیریدوکسین و 61% و 50% برای ویتامین d).

    نتیجه گیری: زنان یائسه بهتر از زنان غیریائسه توصیه های دریافت مواد مغذی را رعایت کرده بودند، هر چند که هر دو گروه ریزمغذی های مهم را به اندازه کافی دریافت نمی کردند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها