• اثر تزریق تری نیتروگلسیرین بر عوارض زودرس آنژیوگرافی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 424
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: امروزه بیماری های ایسکمیک قلبی (ihd)، از بیماری های شایع در جهان است و آنژیوگرافی بهترین راه تشخیص این بیماری هاست. از عوارض آنژیوگرافی می توان به مرگ، بروز سکته میوکارد، تهوع، اسپاسم عروق کرونر، درد قفسه سینه، برادی آریتمی، کاهش و افزایش خون اشاره کرد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر تزریق همزمان نیتروگلسیرین (tng) با ماده حاجب بر عوارض زودرس آنژیوگرافی انجام شد.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی در سال 1384 در بیمارستان شهید چمران اصفهان انجام شد. پیش از انجام آنژیوگرافی، افراد مورد مطالعه به طور تصادفی ساده به دو گروه مداخله (111 نفر) و دارونما (112 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله از مخلوط tng با ماده حاجب و در گروه دارونما از مخلوط آب مقطر با ماده حاجب برای آنژیوگرافی استفاده شد. بروز تهوع، اسپاسم عروق کرونر، برادی آریتمی، درد  قفسه صدری و میانگین فشارخون سیستولی و دیاستولی ر طول و پس از انجام آنژیوگرافی در بیماران دو گروه مقایسه شد. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و تی تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین سنی افراد در گروه مداخله 9.14±59.93 و در گروه دارونما 10.12±59.37 سال بود که تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند. توزیع جنسیت در دو گروه فاوت اماری معنی داری نداشت. در دو گروه مداخله و دارونما میزان بروز تهوع 4.5% 6.2%، اسپاسم عروق کرونر 0.9% و 5.4%، درد قفسه صدری 1.8% و 6.3% و برادی آریتمی در هر دو گروه 7.1% بود که در هیچ یک از موارد فوق تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد. میانگین بالاترین و پایین ترین میزان فشارخون سیستولیک و دیاستولیک بیماران گروه مداخله به طور معنی داری با بیماران گروه دارونما تفاوت داشت (p=0.001). در این مطالعه با تزریق tng با ماده حاجب بجز تغییرات فشارخون یافته مثبت دیگری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: انجام تحقیقات بیشتر با دوزهای متفاوت tng، زمان های متفاوت تزریق آن و در  نظر گرفتن افراد در معرض خطر توصیه می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها