• ارتباط سطح سرمی متابولیت های اکسیدنیتریک با سن و جنس: مطالعه قند و لیپید تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 605
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: ارتباط سطح سرمی متابولیت های اکسیدنیتریک با برخی بیماری ها نشان داده شده و اندازه گیری این متابولیت ها در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین سطح سرمی متابولیت های اکسیدنیتریک با سن و جنس در افراد سالم انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت بر روی 3505 فرد بالای 20 سال شرکت کننده در مطالعه قند و لیپید تهران در سال 1385 انجام شد. افراد دارای فشارخون بالا، اختلال متابولیسم کربوهیدرات، اختلال چربی های خون (دیس لیپیدمی) و افراد دارای نقص عملکرد کلیه از مطالعه حذف شدند و تعداد 786 فرد سالم غیرسیگاری با سن بالاتر یا مساوی 20 سال وارد مطالعه شدند. غلظت سرمی متابولیت های اکسیدنیتریک در سرم ناشتای این افراد اندازه گیری و در گروه های مختلف سنی در هر دو جنس مقایسه بین چارک های پایینی و بالایی سطح اکسیدنیتریک سرمی از نظر شاخص های تن سنجی، چربی های خون و قندخون انجام شد. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای، تی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین غلظت سرمی اکسیدنیتریک در کل جمعیت 12.9±26.0 میکرومول در لیتر بود و تفاوت معنی داری بین مردان (11.8±25.6) و زنان (13.3±26.1) مشاهده نشد. غلظت سرمی اکسیدنیتریک در زنان و مردان با افزایش سن تغییری نشان نداد. زنان با سطوح سرمی بالای اکسیدنیتریک در مقایسه با افراد دارای سطوح پایین اکسیدنیتریک سرمی (حتی بعد از تعدیل از نظر وضعیت یائسگی) دارای وزن، دور کمر و فشارخون سیستولی بالاتری بودند (p<0.05)، ولی این مطلب در مردان صادق نبود.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، احتمالا سطوح سرمی اکسیدنیتریک در افراد سالم قویا تحت کنترل است و هر گونه تغییر آن ممکن است منعکس کننده تغییر وضعیت فیزیولوژیک باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها