• بررسی وضعیت فضاهای فیزیکی بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی کشور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 441
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: مکان یابی صحیح، ترکیب و تعداد نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تخصیص بهینه منابع و تخت های فعال مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه های جاری، عمرانی، درآمد و سایر نهادهای مالی و اقتصادی بیمارستان هستند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین وضعیت فضاهای فیزیکی بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی، در سال 1386 بر روی 139 بیمارستان از میان 530 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور انجام شد. بیمارستان های مورد مطالعه به نحوی انتخاب شدند که بر اساس روش های موجود آماری ترکیبی علمی و منطقی از استقرار بیمارستان ها در مناطق محروم و برخوردار، آموزشی و غیرآموزشی بودن و  گروه بندی بر اساس تعداد تخت های فعال به وجود آید. اطلاعات بیمارستان ها از طریق وب سایت و بر اساس پرسش نامه های طراحی شده جمع آوری شدند که شامل تعداد کارکنان، میزان هزینه و درآمدها به تفکیک فصول و اطلاعات مربوط به فضای فیزیکی تمام بخش های بیمارستانی بود.

    یافته ها: از 650.4 هکتار عرصه کل فضای فیزیکی بیمارستان ها، 240.5 هکتار به صورت اعیانی مورد بهره برداری قرار گرفته بود. از این مساحت 117.3 هکتار مربوط به اعیانی درمانی و مابقی مربوط به فضای مدیریت، اداری، و خدماتی و پشتیبانی بود.

    نتیجه گیری: بیمارستان های گروه دوم مورد مطالعه (51 تا 150 تخت) و گروه سوم (151 تا 300 تخت) از وضعیت بهتری از جهت هزینه های نگه داشت برخوردار بودند، به طوری که در زمینه هزینه های مربوط به فضای فیزیکی به واسطه توسعه بیمارستان ها از گروه اول بیمارستان های مورد مطالعه (تا 50 تخت) تا گروه سوم (151 تا 300 تخت) بیش از 10.5% صرفه جویی نسبت به مقیاس رخ داده بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها