• تغییرات زیست شناختی لیپوپروتئین-آ و سایر چربی های پلاسمایی دانشجویان در یک دوره شش ماهه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 462
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: لیپوپروتئین-آ [lp(a)] یک ذره غنی از کلسترول در پلاسمای انسان با خواص پلاک زایی و لخته زایی است. غلظت پلاسمایی lp(a) به طور عمده به زمینه ژنتیکی و کمتر به عوامل دیگر بستگی دارد. در مورد میزان طبیعی و تغییرات زیست شناختی این لیپوپروتئین در بین ایرانیان اطلاعات ناچیزی وجود دارد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تغییرات زیست شناختی lp(a) و سایر چربی های سرم در دانشجویان در یک دوره شش ماهه انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در بهار 1384 در دانشگاه علوم پزشکی یزد بر روی 30 دانشجو (20 دختر و 10 پسر) انجام شد. میزان lp(a)، و سایر لیپوپروتئین های سرم، کلسترول تام (tc)، تری گلیسرید (tg)، کلسترول موجود در لیپوپروتئین سنگین (hdl-c) و کلسترول موجود در لیپوپروتئین سبک (ldl-c) به طور ناشتا به صورت ماهیانه و تا شش ماه بررسی شد. دانشجویان در محدوده سنی 22 تا 26 سال و از نواحی مختلف ایران بودند. داده ها با آزمون های آماری تی، یو، من ویتنی و همبستگی پیرسون تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین غلظت 14.7±12.7 lp(a) میلی گرم بر دسی لیتر و دارای تغییرات فردی بین 5.4 تا 53.4% با میانگین 11% بود. تغییرات lp(a) با غلظت این لیپوپروتئین و تغییرات ldl-c, tc همبستگی معکوس داشت. ضریب تغییرات انفرادی در سایر چربی ها از 11% برای کلسترول تا 24.5% برای تری گلیسرید متغیر بود.

    نتیجه گیری: غلظت پلاسمایی lp(a) در جامعه مورد مطالعه متوسط بود و تغییرات فردی نسبتا بالایی داشت. این تغییرات مشابه کلسترول ولی بسیار کمتر از تری گلیسرید بود. تغییرات غلظت پلاسمایی lp(a) در یک فرد با غلظت پلاسمایی این لیپوپروتئین و کلسترول ارتباط معکوس داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها