• شناسایی سبک های رهبری مدیران دانشگاه علوم پزشکی قزوین و راه های ارتقای عملکرد آنان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 545
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: یکی از مسائل عمده و موثر در اثربخشی سازمان ها، اتخاذ سبک رهبری مناسب از سوی مدیران است.

    هدف: مطالعه به منظور شناسایی سبک های رهبری مدیران دانشگاه علوم پزشکی قزوین و  ارائه راهکارهای مناسب جهت ارتقای عملکرد آنان انجام شد.

    مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی-مقطعی که در سال 1382 و 83 انجام شد، 387 نفر از کل 2612 نفر کارکنان دانشگاه جهت جمع آوری اطلاعات در مورد 24 مدیر سطح میانی با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت تحلیل داده ها، مدیران در سه گروه کاری «ادراری-مالی»، «دارو، درمان و بهداشت» و «آموزشی-پژوهش» طبقه بندی شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات مربوط به سبک رهبری از پرسش نامه lbdq با 40 سوال و برای عملکرد از مدل achieve استفاده شد. داده ها با بهره گیری از آمار استنباطی و نرم افزار spss تحلیل شدند.

    یافته ها: 87.5% مدیران مرد و 12.5% زن بودند. 91.3% مدیران از سبک رهبری وظیفه مدار و 8.7% از سبک رهبری رابطه مدار استفاده می کردند و به طور کلی سبک رهبری مدیران مورد مطالعه از نوع وظیفه مدار بود. نوع سبک رهبری مدیران در بین سه گروه «اداری-مالی»، «دارو، درمان و بهداشت» و «آموزشی-پژوهشی» از نوع وظیفه مدار بود. مقایسه سبک رهبری و میانگین کل عملکرد مدیران رابطه معنی داری وجود داشت (p<0.05). از نظر نمره کل عملکرد و سبک رابطه مداری، گروه «آموزشی-پژوهشی» نمره کمتر (60) و گروه «دارو، درمان و بهداشت» نمره بیشتری (63.77) را به خود اختصاص داده بود. به بیان دیگر، هر قدر میانگین نمره های سبک رابطه مداری در گروه های کاری بیشتر می شد (60 تا 63.77)، میانگین نمره های سطح عملکرد آنان نیز بیشتر می شود (51.82 تا 55.33). همچنین در مقایسه هر یک از عوامل هفت گانه عملکرد در بین گروه های کاری اختلاف معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معنی دار بین نوع سبک رهبری مدیران با عوامل موثر بر عملکرد آنان، آموزش مدیران درباره انتخاب سبک رهبری مناسب به منظور ارتقای عملکرد و بهره وری بیشتر ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها