• اثر دستگاه های متحرک ارتودنسی بر شیوع کاندیدا آلبیکنس دهانی در کودکان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 460
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: دستگاه های متحرک ارتودنسی می توانند شیوع کاندیدا آلبیکنس و استوماتیت را در افراد استفاده کنند از این دستگاه ها افزایش دهند.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر استفاده از پلاک های متحرک ارتودنسی بر شیوع قارچ کاندیدا آلبیکنس در دهان کودکان انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مورد-شاهدی در سال 1387 بر روی 30 کودک 8 تا 12 ساله تحت درمان با پلاک های متحرک ارتودنسی در دانشکده دندانپزشکی مشهد و 30 کودک سالم در همان محدوده سنی (گروه شاهد) انجام شد. بعد از یک دوره آموزش بهداشت، از مخاط دهان افراد مورد بررسی نمونه گیری انجام شد. نمونه ها به دو روش ایجاد کلونی در محیط کشت و قابلیت تولید لوله زایا بررسی شدند. داده ها با آزمون آماری مجذور کای تحلیل شدند.

    یافته ها: علایم سوزش، قرمزی و التهاب در گروه مورد به طور معنی داری بیش تر از گروه شاهد بود(p=0.03) . در تعداد بیش تری از نمونه های تهیه شده از افراد گروه مورد، کلنی های قارچ و لوله های زایا مشاهده شد (به ترتیب p=0.0045, p<0.001).

    نتیجه گیری: حتی در صورت رعایت مناسب بهداشت، دستگاه های متحرک ارتودنسی شیوع کاندیدا آلبیکنس در دهان و علایم کاندیدوزیس دهانی را افزایش می دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها