• اثر اسپری لیدوکائین 10 درصد بر گلودرد بعد از بی هوشی عمومی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 575
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: گلودرد از عوارض شایع بعد از جراحی است. استفاده از اسپری لیدوکائین بر روی کاف لوله تراشه قبل از انتوباسیون بیمار ممکن است با احتمال کاهش میزان گلودرد بعد از بیهوشی عمومی همراه باشد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر اسپری لیدوکائین 10 درصد بر گلودرد بعد از بی هوشی عمومی انجام شد.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی دوسورکور تصادفی شده در سال 1387 در بیمارستان شهید رجایی قزوین انجام شد. 200 بیمار با کلاس بی هوشی i-iii در سنین 9 تا 81 سال و فاقد علایم گلودرد و سرماخوردگی که کاندید عمل جراحی (به جز جراحی بر روی گردن) با روش بی هوشی عمومی بودند، به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول 5 پاف اسپری لیدوکائین 10 درصد بر روی کاف تراشه پاشیده شده، در حالی که در گروه دوم از نرمال سالین استفاده شد. سپس بیماران تحت بی هوشی عمومی و انتوباسیون تراشه قرار گرفتند. بیماران به هنگام ترک ریکاوری و روز بعد در بخش معاینه شدند و در مورد گلودرد از آنها پرسیده شد. داده  ها با آزمون های مجذور کای و دقیق فیشر تحلیل شدند.

    یافته ها: در گروهی که اسپری لیدوکائین 10 درصد دریافت کرده بودند تعداد موارد وجود گلودرد در ریکاوری نسبت به گروه دریافت کننده نرمال سالین، اندکی بیشتر بود (29% در برابر p>0.05, 22%). طی 24 ساعت بعد از جراحی میزان موارد گلودرد در هر دو گروه کاهش یافت و تقریبا برابر شد (16% در برابر 17%). میزان بروز گلودرد بر حسب مدت بی هوشی و جنس بیماران، در ریکاوری و طی 24 ساعت بعد از آن بین دو گروه به لحاظ آماری اختلاف معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد استفاده از اسپری لیدوکائین 10 درصد بر روی کاف لوله تراشه قبل از انتوباسیون بیماران، موجب کاهش میزان موارد گلودرد بعد از بیهوشی عمومی نمی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها