• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 445
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: برنامه ریزی برای ارائه خدمات اساسی بهداشت روان به افراد، نیازمند آگاهی از وضعیت موجود بیماری روانی در جامعه است که با استفاده از پرسشنامه های غربال گری و مصاحبه بالینی ساختار یافته قابل شناسایی است.

    هدف: مطالعه به منظور بررسی همه گیری شناسی اختلال های روانی در افراد بالاتر از 18 سال مناطق شهری و روستایی استان قزوین انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1380 از طریق تکمیل پرسشنامه اختلال های عاطفی و اسکیزوفرنیا (sads) توسط کارشناسان روان شناسی در استان قزوین انجام شد. افراد با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و سیستماتیک از بین خانوارهای استان انتخاب و در مجموع 354 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. تشخیص اختلال ها بر اساس معیارهای طبقه بندی dsm-iv بود.

    یافته ها: شیوع انواع اختلال های روان پزشکی در استان 31.6% بود که این شیوع در زنان 42.2% و در مردان 20.7% بود. اختلال های اضطرابی و خلقی به ترتیب با 20.9% و 4.8% شایع ترین اختلال های روان پزشکی در استان بودند. شیوع اختلال های روان پزشکی در این مطالعه 1.1%، اختلال های عصبی-شناختی 2.5% و اختلال های تجزیه ای 2.3% بود. در گروه اختلال های خلقی، افسردگی اساسی با 2.8% و در گروه اختلال های اضطرابی، اختلال فوبی با 8.2% شیوع بیشتری داشتند. در این مطالعه 17.2% افراد مورد مطالعه دچار حداقل یک اختلال روان پزشکی بودند.

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق مسئولیت سیاست گذاران و برنامه ریزان بهداشتی استان قزوین و کشور را در رابطه با تدوین برنامه های عملی و اجرایی بهداشت روان بیش از پیش روشن می سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها