• اثر اسید اسکوربیک بر علائم سندرم قطع مرفین در موش سفید صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 422
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: مطالعه ها نشان می دهد که سیستم های گلوتامینرژیک و دوپامینرژیک در بروز علائم اعتیاد دخالت دارند. اسید اسکوربیک که از انتهای نورون های گلوتامینرژیک آزاد می شود باعث تعدیل فعالیت این دو سیستم و رفتارهای حیوان می شود.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثرات اسید اسکوربیک بر علائم ترک اعتیاد به مرفین در موش انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی 30 موش نر به پنج گروه تقسیم شدند. گروه اول به مدت 21 روز محلول سوکروز 3 درصد دریافت کردند. گروه دوم محلول مرفین کلرید و سوکروز 3 درصد دریافت کردند. گروه های 3، 4 و 5 (مرفین-اسید اسکوربیک) در ابتدای هر 48 ساعت تعویض دوز مرفین و بعد از معتاد شدن 30 دقیقه قبل از تزریق نالوکسان، اسید اسکوربیک با سه دوز 1000، 500 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت صفاقی دریافت کردند. در روز بیست و یکم به تمام گروه ها 2 میلی گرم بر کیلوگرم صفاقی تزریق و علائم ترک اعتیاد به مرفین به مدت 30 دقیقه مطالعه شد. داده ها با آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، فیشر و mann-whitney u-test تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: تزریق اسید اسکوربیک باعث کاهش وابسته به دوز علائم لرزش، دندان قروچه، افتادگی پلک، بی قراری، خاراندن و قرمزی دور چشم شد، ولی از بروز رفتارهایی چون پریدن، بالا رفتن، اسهال و کاهش وزن جلوگیری نکرد.

    نتیجه گیری: اسید اسکوربیک می تواند بروز رفتارهای ترک اعتیاد را در موش کاهش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها